Britannian pääministeri Keir Starmer reagoi tapaaessaan puolustusministeri John Healeyn ja ylähuoneen jäsenen George Robertsonin osoitteessa 10 Downing Street 16. heinäkuuta 2024 Lontoossa, Englannissa.
Wpa Pool | Getty Images Uutiset | Getty Images
Viime viikkoina Ison-Britannian talousuutiset ovat keskittyneet voimakkaasti Ison-Britannian kansantalouden tilaan ja siihen, miten ne voivat vaikuttaa sekä Britannian yleisöön että talouskasvunäkymiin.
Kilpailevien työväenpuolueiden ja konservatiivipuolueiden välillä on esitetty useita syytöksiä ja kieltoja maan budjettialijäämän tilanteesta, erityisesti nykyisten ja entisten valtiovarainministerien Rachel Reevesin ja Jeremy Huntin välillä.
Riippumatta siitä, miten Yhdistyneen kuningaskunnan finanssitilanne on nyt, on selvää, että nykyiset vajeet ovat sekä vuosia tekeillä että niillä on riski, että niillä voi olla seurauksia, jotka voivat kestää vuosia. Työväenpuolueen äärimmäinen dilemma on nyt se, että maa ei pysty tuottamaan tarpeeksi tuloja kattamaan järjestelmävajeita ilman kestävää talouskasvua, mutta se ei myöskään voi luoda talouskasvua ilman todellisia investointeja sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta.
Nykyinen finanssitilanne on monella tapaa peräisin vuoden 2008 finanssikriisistä ja siitä, että maan talous ei kyennyt nopeasti lyhentämään tuolloin syntyneitä budjettivajeita.
Kun Yhdistyneen kuningaskunnan tulot eivät toipuneet, silloinen konservatiivihallitus päätti toteuttaa säästötoimenpiteitä ja leikkaa väliaikaisesti julkisia investointeja kaikkeen infrastruktuurista julkisiin terveys- ja sosiaalipalveluihin.
Ongelmana on se, että nämä lyhyen aikavälin ratkaisuna myydyt toimenpiteet ovat edelleen voimassa ja että Yhdistyneen kuningaskunnan väestön jatkuvasta ikääntymisestä aiheutuvat kustannukset, Brexitin aiheuttama taakka kaikkeen pienyritysten viejistä rahoitussektoriin ja Jatkuva hidas talouskasvu tarkoittaa, että nykyisen työväenpuolueen hallituksen käytettävissä olevat vaihtoehdot ovat ja pysyvät rajallisina.
Yksi asia, jota Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus ei selvästikään voi tehdä, toisin kuin Yhdysvallat, Kiina tai Japani, on suuria alijäämiä joko lisäämällä menoja tai leikkaamalla veroja edelleen. Elokuulle päättyneen tilikauden lainanotto oli 64,1 miljardia puntaa (85 miljardia dollaria), ja maan velka oli 100 % BKT:sta.

Britanniaa pidettiin vuosikymmeniä yhtenä maailman reservivaluutoista, mutta kaikki sen myöntämät edut ovat viimeaikaiset tapahtumat vahvistaneet, ettei näin enää ole. Joukkovelkakirjamarkkinoiden reaktio silloiseen pääministeri Liz Trussin ehdottamaan budjettiin 2022 osoitti, että yksityinen sektori ei kannattaisi merkittäviä alijäämämenoja etenkään veronkevennyksistä.
Samaan aikaan sekä työväenpuolueen että konservatiivien johtajat ovat hyvin tietoisia julkisten ohjelmien rahoittamiseen tällä hetkellä saatavilla olevista rajallisista taloudellisista resursseista. Eräs tunnettu brexitin puolesta esitetty argumentti oli se, että Euroopan unioniin lähetettävillä varoilla voitaisiin palauttaa rahoitusta ahdistuneelle kansalliselle terveysviranomaiselle.
Viime päivinä ennen maanantaina alkanutta työväenpuolueen konferenssia ja ensi kuussa uuden työväenpuolueen hallituksen ensimmäisen budjetin julkistamista, huoli säästötoimien uusista tasoista on yleistynyt. Äskettäiset tiedot Ison-Britannian eläkeläisten talvipolttoaineetujen mahdollisista leikkauksista ja äskettäinen House of Lordsin raportti nykyisten budjettialijäämien kestävyydestä ovat vain lisänneet huolta.
Uusi työväenpuolueen hallitus on nähnyt paljon vaivaa, jotta se ei aio toteuttaa lisäsäästöjä julkisissa palveluissa, korosti Reevesin maanantai-iltapäivän pääpuhe.
Avainkysymys ei vain puoluekonferenssin, vaan myös työväenpuolueen tulevien suunnitelmien kannalta on, kuinka vastata tarpeeseen investoida enemmän julkisella sektorilla, erityisesti palveluihin ja infrastruktuuriin, ja samalla houkutella merkittävästi enemmän yksityisen sektorin investointeja maahan. auttaa korjaamaan sekä tulojen että taloudellisten mahdollisuuksien puutteita.

Yksi merkki mahdollisista ratkaisuista on tullut hallituksen ehdottamasta tavoitteesta käyttää yksityisiä kehitysrahoja HS2-ratalinjan täydentämiseen parannelluksi Euston-asemaksi Lontoossa. Tällaisten kumppanuuksien on löydettävä tapoja hyödyttää sekä sijoittajia että yleisöä, jotta vältetään huonosti toteutettujen yksityistämisten, kuten Railtrackin ja Thames Waterin, toistuminen.
Muut mahdollisuudet voisivat keskittyä lisätoimiin byrokratian poistamiseksi ja Manner-Euroopan kanssa käytävän kaupan tehokkuuden parantamiseksi Brexitin jälkeen. Useat maailmanlaajuiset yritykset ovat ilmaisseet turhautuneisuutensa toimitusketjunsa ylläpitämiseen rajaviivästysten ja epäselvien sääntöjen täytäntöönpanon vuoksi.
Viimeinen mahdollisuus, jonka uusi hallitus on toistaiseksi hylännyt, on nostaa veroja. Sekä yritykset että markkinat voivat hyvin sietää veronkorotuksia, jos he näkevät vastineen maksamalleen rahalle palveluiden ja yritysinfrastruktuurin parantamisena.
Viime kädessä yksityinen sektori etsii selkeää pitkän aikavälin toteutussuunnitelmaa, joko vero- ja finanssipolitiikassa tai seurustelussa ja pitkäaikaisten julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuuksien rakentamisessa. Jos työväenpuolue pystyy toteuttamaan tässä asiassa, se menee pitkälle auttamaan luomaan vahvemman ympäristön yleisön luottamukselle sen seuraavien vuosien taloussuunnitelmiin.
Kevin Klowden on Milken Instituten johtava globaali strategi.