Kia Sportage -auto laadunvalvonta-alueella Kia Slovakia sro:n tehtaalla Zilinassa, Slovakiassa, perjantaina 27.10.2023.
Bloomberg | Bloomberg | Getty Images
Slovakia, pieni sisämaavaltio Euroopan sydämessä, kohtaa täydellisen myrskyn, kun se pyrkii suojelemaan kadehdittavaa mainetta autoteollisuudessa.
Bratislavan autotehtaan (BAZ) perustamisesta 1970-luvun alussa aina kommunismin kaatumiseen ja sen myöhempään Euroopan unioniin nousuun asti Slovakia on asettunut maailman johtavaksi autojen tuottajaksi asukasta kohden.
Lempinimellä “Euroopan Detroit” vain 5,4 miljoonan asukkaan vuoristoinen kansakunta on houkutellut suuria valmistajia, kuten Volkswagen, StellantisKia ja Jaguar Land Rover.
Ruotsalainen Volvo Cars on myös valmis avaamaan sähköajoneuvotehtaan lähellä Kosicea Itä-Slovakiassa, joka on maan viides tuotantolaitos.
Sellainen on sen hallitseva asema, Slovakian autoteollisuuden osuus on tällä hetkellä noin 11 prosenttia sen bruttokansantuotteesta, puolet maan teollisuustuotannosta ja noin kymmenesosa sen kokonaistyöllisyydestä.
Lukuisat haasteet, Yhdysvaltojen tulleista ja Kiinan kilpailusta korkeampiin kotimaisiin veroihin ja geopoliittiseen siirtymiseen pois EU:sta, uhkaavat kuitenkin heikentää sen asemaa maailman johtavana autotuotannossa.
Slovakian suurimman pankin Slovenská Sporiteľňan analyytikko Matej Hornak kuvaili Slovakian autosektoria ainutlaatuisesti altistuneeksi Trumpin tulleille verrattuna muihin Keski- ja Itä-Euroopan maihin.
Tämä johtuu siitä, että Slovakian vienti Yhdysvaltoihin on neljä prosenttia sen kokonaisviennistä, Hornak sanoi, ja noin 80 prosenttia tästä määrästä on autoja.
Slovakian pääkaupungissa Bratislavassa sijaitsevan Globsecin talous- ja liiketoimintaohjelman johtaja Zuzana Pelakova nosti Yhdysvaltain tullit suurimmaksi lähiajan riskiksi Slovakian autoteollisuudelle.
“Tärkein välitön riski, enemmän kuin sähköautosiirtymä ja kaikki muut, ovat tariffit. Tämä on merkittävä haaste”, Pelakova kertoi CNBC:lle puhelimitse.
“Sanoisin nyt, että nykyisessä tilanteessa Yhdysvaltojen ja EU:n kauppaliitto on vakiintunut ja tullit on laskettu 15 prosenttiin, mikä on varmasti parempi kuin alkuperäinen ehdotus, mutta silti haastava”, hän lisäsi.
Yhdysvallat ja EU sopivat heinäkuussa kauppapuitesopimuksesta, jossa Yhdysvaltain Donald Trumpin hallinto määräsi 15 prosentin yleistullin useimmille EU:n tuotteille. Sopimus merkitsi merkittävää laskua Trumpin uhkauksesta periä 30 prosentin maksuja ja lähes puolitti Euroopan autoalan tullin 27,5 prosentista.
Toimialaryhmät, jotka suhtautuivat alustavasti kauppasopimukseen myönteisesti, ilmaisivat syvän huolensa uuteen tariffitodellisuuteen liittyvistä kustannuksista.
Työntekijät asentavat alustakomponentteja Kia Ceed -autoon kokoonpanolinjalla Kia Slovakia sro:n tehtaalla Zilinassa Slovakiassa perjantaina 27.10.2023.
Bloomberg | Bloomberg | Getty Images
“Vaikka USA:n kysynnän lasku on haaste slovakialaisille autonvalmistajille, ne kohtaavat samanaikaisesti paineita muilla markkinoilla kiinalaisten valmistajien kilpailun kiristyessä”, Hornak kertoi CNBC:lle sähköpostitse.
“Yhdysvaltain tullit ovat siis vain yksi pala palapeliä – laajempi kuva vaatii tarkempaa huomiota”, hän lisäsi.
EV-siirtymä
Slovakia on kärsinyt parista merkittävästä takaiskusta tiellä kohti täydellistä sähköistämistä viime kuukausina.
Volkswagen valitsi Portugalin eikä Slovakian uudelle sähköiselle ID.1-mallilleen, kun taas Stellantis, jolla on Trnavan tehdas Länsi-Slovkaiassa, valitsi Espanjan uuden sähköauton kohteeksi.
Siitä huolimatta Slovenská Sporiteľňan Hornak sanoi, että maan autotehtaat näyttävät edelleen olevan kilpailukykyisiä omissa yritysryhmissään sähköautojen tuotannon kohdentamisessa.
Alan muutokselle ei ole kohdennettua valtion ja institutionaalista tukea. Itse asiassa tilanne on täysin päinvastainen.
Matej Hornak
Slovenská Sporiteľňan analyytikko
Esimerkiksi Volvon tuleva sähköautotehdas Itä-Slovakiassa on “yksi merkittävimmistä investoinneista tällä alalla”, Hornak sanoi, ja kiinalainen Gotion High Tech ja slovakialainen kumppani InoBat aikovat rakentaa sähköajoneuvojen akkutehtaan “toisen avaininvestoinnin” mukaisesti.
“Toisaalta alan muutokselle puuttuu kohdennettu valtion ja institutionaalinen tuki. Itse asiassa tilanne on päinvastainen: julkisen talouden vakauttamistoimenpiteiden vuoksi Slovakian liiketoimintaympäristö heikkenee”, Hornak sanoi.
“Yritysten lisääntyvä vero- ja maksutaakka – kuten transaktioveron käyttöönotto – haittaa edelleen kotimaisia yrityksiä kansainvälisillä markkinoilla”, hän lisäsi.
Venäjän presidentti Vladimir Putin (R) keskustelee Slovakian pääministerin Robert Ficon (L) kanssa kahdenvälisessä tapaamisessaan 2.9.2025 Pekingissä, Kiinassa.
Osallistuja | Getty Images Uutiset | Getty Images
Pääministeri Robert Ficon hallitus on nostanut veroja ja asettanut uusia maksuja rahoitustransaktioihin osana laajempaa ponnistelua maan vaikeuksissa olevan julkisen talouden korjaamiseksi. Slovakian autoteollisuus on arvostellut toimenpiteitä, jotka lisäsivät jännitteitä hallitsevassa koalitiossa.
Slovakian autoteollisuusliiton (AIA SR) johtaja Alexander Matusek kertoi Bloombergille toukokuun lopulla, että Ficon hallitus uhkasi vahingoittaa maan autoalaa veronkorotuksilla sekä geopoliittisella siirtymällä pois tärkeimmistä kauppakumppaneista.
Slovakian hallituksen tiedottaja ei vastannut CNBC:n kommenttipyyntöön.
Strateginen riski
Ficon hallitus on ollut ristiriidassa EU:n lähestymistavan kanssa Venäjän presidentti Vladimir Putinin täysimittaiseen hyökkäykseen Ukrainaan.
Slovakian pääministeri sanoi aiemmin tässä kuussa, että hän kieltäytyisi tukemasta EU:n tiukempia energiapakotteita Venäjää vastaan, ellei blokki ensin puutu nouseviin energiakustannuksiin ja alueen autoteollisuuteen kohdistuviin paineisiin.
Tuhannet ihmiset lähtivät Bratislavan kaduille viime kuussa protestoimaan Ficon ja Putinin tapaamisesta, mikä kiihdytti aiempia mielenosoituksia Ficon Venäjä-mielisen kannan vuoksi.
Mielenosoittajat pitelevät kylttejä ja lippuja toisen peräkkäisen hallituksen vastaisen mielenosoituksen aikana Slovakian Kosicessa 23.9.2025.
Anadolu | Anadolu | Getty Images
“Slovakian hallituksen myötätuntoisempi asenne Venäjää kohtaan ja sen suurempi euroskeptisyys luovat lisää epävarmuutta Slovakian yrityksille ja lisäävät niiden suunnitteluun uuden strategisen riskin”, Hornak sanoi.
“Tämän seurauksena Euroopan johtajat pitävät Slovakiaa yhä enemmän vähemmän luotettavana kumppanina, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti investointipäätöksiin – sekä olemassa olevilta sijoittajilta että mahdollisilta uusilta tulokkailta”, Hornak sanoi.
Euroopan Detroit vs. Motor City
Globsecin Pelakova sanoi, että vaikka Slovakian autoteollisuus kohtaa useita haasteita, vertailut Amerikan Motor Cityyn voisivat tehdä joitakin vivahteita.
“Haasteita on varmasti, mutta ei siinä mielessä, että se suistaa nykyisen lentoradan, mikä tuo meidät takaisin alkuperäiseen Detroitin vertailuun, johon en usko, että olemme matkalla”, Pelakova sanoi.
“Sanoisin, että tässä vertailussa on kaksi kerrosta, koska voit nähdä, että tämä on niin merkittävää ja suuria autonvalmistajia tehtiin Detroitissa. Kyllä, tämä on vertailu, josta olen samaa mieltä ja mielestäni se on reilu. Mutta tiedämme, kuinka Detroit päättyi noin 30-40 vuotta sitten, joten en välttämättä vertaisi sitä”, hän lisäsi.
