Työntekijät kokoontuvat Volkswagenin id.3 GTX Fire+Ice Electric -auton tuotantolinjalle Volkswagen Electric Car -tehtaalla 13. lokakuuta 2025 Zwickaussa, Saksassa.
Jens Schlueter | Getty Images News | Getty -kuvat
Autoteollisuusteollisuusryhmät ovat herättäneet hälytyksen Kiinan viimeisimmän muutoksen seurauksista rajoittaa kriittistä harvinaisten maametallien vientiä sanomalla, että toimenpiteet voivat tasoittaa tietä toimitusketjun kaaoksen ajanjaksoon.
Kiinan kauppaministeriö ilmoitti viime viikolla laajennetuista reunusta harvinaisten maametallien ja siihen liittyvien tekniikoiden viennistä pyrkiessään estämään mineraalien “väärinkäytön” armeijan ja muiden herkkien aloilla.
Peking on sittemmin puolustanut politiikkaa sanomalla, että se ei “pelkää” Yhdysvaltain kauppasota sen jälkeen, kun presidentti Donald Trump uhkasi määrätä 100 -prosenttisesti tariffit Kiinan tuonnista.
Huolimatta heinäkuussa tehdystä sopimuksesta, jonka tarkoituksena on siirtyä lähetyksiin alueelle, Euroopan autoteollisuus on ollut huomattavia häiriöitä sen jälkeen, kun Kiina on asettanut huhtikuun alussa harvinaisten maametallien vientiä.
Saksan autoteollisuuden yhdistys (VDA), maan pääautoteollisuuden aulan, sanoi, että Kiinan uusilla määräyksillä odotettiin olevan “kauaskantoisia vaikutuksia vaikutusvaltaisten tuotteiden toimittamiseen Saksaan ja Eurooppaan” sekä heidän jatkuvan kuljetuksensa suhteen.
Kiinan viimeisimmät vientirajoitukset saavuttavat akku- ja puolijohdeteollisuuden “erityisen kovat ja siten myös autoteollisuuden”, VDA: n tiedottaja kertoi CNBC: lle sähköpostitse tiistaina.
Saksan autoteollisuuden aula kehotti päätöksentekijöitä sekä Brysselissä että Berliinissä käsittelemään asiaa “voimakkaasti” Kiinan kanssa löytääkseen nopeasti elinkelpoisen ratkaisun.
“Tosiasia on, että Kiinan vientimarjojen ja tämän vuoden huhtikuussa toteutettujen pysyvien magneetien vientirajoitukset ovat jo huomattavasti pahentaneet harvinaisten maametallien ja strategisten materiaalien tarjontatilannetta. Uudet toimenpiteet menevät nyt vielä pidemmälle”, VDA: n tiedottaja sanoi.
Neodymium esitetään Sisä-Mongolia Baotou Steel Rare-Maan Hi-Tech Co. -tehtaalla Baotoussa, Sisä Mongoliassa, Kiinassa, keskiviikkona 5. toukokuuta 2010.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
Harvinaisten maametallien metallit ovat elintärkeitä komponentteja sähköajoneuvojen tuotantoon, samoin kuin erilaisiin korkean teknologian sovelluksiin, mukaan lukien elektroniikan ja uusiutuvien energialähteiden sovellukset.
Harvinaisten maametallien ja kriittisten mineraalien kysynnän odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti tulevina vuosina, kun puhtaan energian siirtyminen nousee vauhtiin.
Kiina on kriittisen mineraalien toimitusketjun kiistaton johtaja, jonka osuus on noin 60% maailman harvinaisten maametallien mineraalien ja materiaalien tuotannosta. Yhdysvaltain virkamiehet ovat aiemmin varoittaneet, että tämä asettaa strategisen haasteen kestävämpien energialähteiden keskellä.
Köyhdytetyt varannot
Italialaisen auto -osavalmistajan aula -anfian puheenjohtaja Roberto Vavassori kertoi tiistaina, että vaikka valmistajat olivat pystyneet ylläpitämään tuotantoa, kun Kiina rajoitti tarvikkeita kesällä, harvinaisten maametallien varannot olivat nyt vaarassa ehtyä.
Tämä puskuri “ei ole enää siellä”, Vavassori sanoi Reutersin mukaan Milanon konferenssissa. Anfia ei vastannut CNBC: n kommenttipyyntöön.
Rico Luman, Alankomaiden pankkien kuljetus- ja logistiikan vanhempi ekonomisti Rico Luman, sanoi, että Kiinan uusi viennin torjunta on painostava toimitusketjun näkökulmasta.
“Kiina hallitsee 90% jalostamojen maailmanlaajuisesta kapasiteetista ja siksi se on todellinen pullonkaula”, Luman kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
“Toimitusketjun koko on edelleen varastoja, kuten Tradionin suuressa varastossa Frankfurtin lähellä, joten en odota jo välittömiä suuria laskeutumisia”, Luman sanoi.
“Mutta harvinaisten maametallien joukossa on joukko elementtejä, jotkut voivat olla lyhyitä toimituksissa. Ja tarvikkeiden rentoutumisen eteneminen on erittäin riippuvainen Kiinan välisistä keskusteluista”, hän lisäsi.