Matkustajat odottavat terminaalissa 4 Heathrow’n lentokentällä 20. syyskuuta 2025 sen jälkeen, kun suuret Euroopan lentokentät, mukaan lukien Bryssel, Berliini ja Lontoon Heathrow, kärsi “tietoverkkoon liittyvät häiriöt”.
Justin tallis | AFP | Getty -kuvat
Joidenkin Euroopan lentokenttien häiriöt jatkuivat sunnuntaina toisena päivänä sen jälkeen, kun kyberhyökkäys kohdistui tarkastustekniikkayrityksen Collins Aerospace -yrityksen jälkeen.
Ison -Britannian suurin lentokenttä, Heathrow, oli heidän joukossaan, sekä Berliinin ja Brysselin lentokenttien kanssa.
Brysselin lentokenttä ilmoitti odottavansa voimakkaita häiriöitä ja lennon peruutuksia sunnuntaina kyberhyökkäyksen seurauksena.
Mitä tapahtui?
Collins Aerospace “tarjoaa sisäänkirjautumis- ja lennojärjestelmät useille lentoyhtiöille useiden lentokenttien alueella maailmanlaajuisesti”, Heathrow’n lentokenttä sanoi lauantaina X-viestissä.
Collinsin emoyhtiö RTX sanoi Reutersille antamassaan lausunnossa, että se oli tietoinen “tietoverkkoon liittyvistä häiriöistä” Muse-ohjelmistolleen.
“Vaikutus on rajoitettu sähköiseen asiakaskuljetus- ja matkatavaroiden pudotukseen, ja sitä voidaan lieventää manuaalisilla sisäänkirjautumistoimilla”, RTX sanoi Reutersille lähetetyssä lausunnossa. Se lisäsi, että se halusi ratkaista asian mahdollisimman pian.
CNBC on ottanut yhteyttä RTX: hen kommentteja ja odottaa vastausta.
Mihin lentokenttiin kärsivät?
Ilmailuanalytiikan tarjoaja Cirium kertoi CNBC: lle, että toistaiseksi sunnuntaina 38 lähtöä ja 33 saapumista oli peruutettu Heathrow’n, Berliinin ja Brysselin alueella Lontoon ajasta klo 10.00.
Lauantaina peruutettiin 35 lähtöä ja 25 saapumista. Bryssel näki eniten lennon peruutuksia 15.
Kaikki kolme lentokenttää antoivat päivitetyt lausunnot sunnuntaina.
Heathrow kertoi pyrkivänsä “ratkaisemaan ja palautumaan” Collins-katkoksen jälkeen, joka vaikutti sisäänkirjautumiseen.
Matkustajat odottavat edelleen Brysselin lentokentällä, kun Euroopan lentokentillä on häiriöitä, jotka johtuvat Belgian Belgian sisäänkirjautumis- ja nousujärjestelmän kyberhyökkäyksestä 20. syyskuuta 2025.
Anadolu | Anadolu | Getty -kuvat
“Pahoittelemme niitä, jotka ovat joutuneet viivästyksiin, mutta työskentelemällä yhdessä lentoyhtiöiden kanssa, suurin osa lentoista on jatkanut toimintaa”, se sanoi X: llä. “Kannustamme matkustajia tarkistamaan lennon aseman ennen matkaa Heathrowiin ja saapumaan aikaisemmin kuin kolme tuntia pitkän matkan lennoissa ja kaksi tuntia lyhyen matkan ajan.”
Bryssel kertoi verkkosivustollaan sunnuntaina, että kyberhyökkäyksellä oli “suuri vaikutus lento -aikatauluun ja valitettavasti aiheuttaa lennon viivästyksiä ja peruutuksia”. Se kehotti matkustajia tarkistamaan lentoaseman ennen lähtöä lentokentälle.
Berliini varoitti pidempien odotusaikojen matkustajia “palveluntarjoajan järjestelmäkatkoksen” seurauksena.
Myös Dublinin lentokentälle vaikutti, mutta sanoi, että se odottaa käyttävänsä koko aikataulun sunnuntaina.
“Jotkut terminaalien 2 lentoyhtiöt jatkavat manuaalisten kiertotapojen käyttöä laukkutunnisteiden ja lennon kulkujen luomiseen. Tämä tarkoittaa, että lähtöselvitys- ja laukkujen pudotusprosessit voivat kestää hieman normaalia”, lentokenttä sanoi X.
Viimeisin tietoverkkohyökkäysten linjassa
Hyökkäys Collins Aerospace -tapahtumaan on viimeisin kyberturvallisuusrikkomus, joka on tehnyt otsikoita.
Jaguar Land Rover kertoi viime viikolla, että se jatkoi taukoa tuotannossa 24. syyskuuta saakka kyberhyökkäyksen jälkeen. “Olemme tehneet tämän päätöksen, kun rikostekninen tutkintamme kybertapahtumasta jatkuu, ja kun tarkastelemme globaalin toiminnan hallinnan uudelleenkäynnistyksen eri vaiheita, jotka vievät aikaa”, yritys sanoi lausunnossaan.
Vaikka brittiläinen jälleenmyyjä Marks & Spencer kertoi aiemmin tänä vuonna, että äskettäinen kyberhyökkäys, joka jätti ruokahyllyt paljaiksi ja toi online-myynnin pysähtymään, pyyhkii melkein kolmanneksen vuotuisista voitoistaan.
Kyberturvallisuusyrityksen tarkistuspisteen yritysjohtaja Charlotte Wilson huomautti kuitenkin, että ilmailuteollisuus oli erityisen tavoite tietoverkkorikollisille, koska sen luottamus jaettuihin digitaalisiin järjestelmiin.
“Nämä hyökkäykset iskevät usein toimitusketjun läpi hyödyntäen kolmansien osapuolien alustoja, joita useat lentoyhtiöt ja lentokentät käyttävät kerralla”, hän sanoi sähköpostitse lähetetyssä lausunnossa. “Kun yksi myyjä on vaarantunut, aaltoileva vaikutus voi olla välitön ja kauaskantoinen, mikä aiheuttaa laajalle levinneitä häiriöitä rajojen välillä.”
Joustavuuden parantamiseksi hän sanoi, että ilmailuyritysten tulisi varmistaa, että ohjelmistojärjestelmät päivitetään säännöllisesti ja hyvin testatut varmuuskopiojärjestelmät ovat paikoillaan. Hän kehotti myös parempaa tiedon jakamista teknologiatoimittajien, lentoyhtiöiden ja hallitusten välillä.
“Kyberhyökkäykset pysähtyvät harvoin kansallisiin rajoihin, joten mitä nopeampi maa voi tunnistaa ja ilmoittaa hyökkäyksestä, sitä nopeammat muut voivat ryhtyä toimiin sen hillitsemiseksi”, hän sanoi. “Yhdistetty puolustus on paljon tehokkaampi kuin silmukkaiset vastaukset.”