Google oli perjantaina 2,95 miljardin euron (3,45 miljardin dollarin) kilpailuoikeuden sääntelyviranomaisten kilpailunvastaisia käytäntöjä sen tuottoisassa mainontatekniikan liiketoiminnassa.
Euroopan komissio, joka on EU: n toimeenpaneva elin, syytti Googlea kilpailun vääristämisestä ns. Adtech -markkinoilla suosimalla epäoikeudenmukaisesti omia näyttömainontatekniikan palveluita kilpailijoiden Adtech-tarjoajien, mainostajien ja online-kustantajien vahingoksi.
Se määräsi myös Googlen “saada nämä itsehuollon käytännöt loppuun” ja “toteuttamaan toimenpiteet sen luontaisten eturistiriitojen lopettamiseksi Adtech-toimitusketjun varrella”. Yhtiöllä on 60 päivää vastata.
“Tämän päivän päätös osoittaa, että Google väärinkäytti hallitsevaa asemaansa AdTechissa vahingoittaen kustantajia, mainostajia ja kuluttajia. Tämä käyttäytyminen on laitonta EU: n kilpailuoikeuden mukaan”, EU: n kilpailupäällikkö Teresa Ribera totesi perjantaina antamassaan lausunnossa.
“Googlen on nyt esitettävä vakava lääke sen eturistiriitojen ratkaisemiseksi, ja jos se ei tee niin, emme epäröi määrätä vahvoja lääkkeitä.”
Googlen sääntelyasioiden globaali päällikkö Lee-Anne Mulholland sanoi, että EU: n päätös on “väärä” ja yritys vetoaa.
“Se asettaa perusteettoman sakon ja vaatii muutoksia, jotka vahingoittavat tuhansia eurooppalaisia yrityksiä vaikeuttamalla heidän ansaitsemista rahaa”, Mulholland sanoi. “Mainosten ostajille ja myyjille ei ole mitään kilpailukykyistä, ja palveluillemme on enemmän vaihtoehtoja kuin koskaan ennen.”
Tapaus juontaa juurensa vuoteen 2021, kun EU avasi koettimen Googleen ensin arvioidakseen, suosiiko tekniikka jättiläinen omaa online -näyttömainoteknologiapalveluaan.
Uutiset tulevat sen jälkeen, kun Reuters kertoi aiemmin tällä viikolla, että komissio oli viivästynyt sakkoa, kun sääntelyviranomaiset odottivat Yhdysvaltojen leikkaamista eurooppalaisten autojen tariffeihin osana kauppasopimusta.