Kate Green | Getty Images Entertainment | Getty -kuvat
“Kohtelua”-kuluttajasuuntaus, joka kattaa “jokapäiväisen ylellisyyden” menot suurempaan, elämää vahvistaviin kokemuksiin, kun ihmiset etsivät mielialan lisääntymistä jatkuvissa huolestuttavissa taloudellisissa aikoissa.
Pienten IT-“noutojen” kulut ovat vakiintunut taantuman kestävä trendi. Kuluttajat, jotka usein kääntyvät vaatimattomien henkilökohtaisten esineiden, kuten meikkien, hajuveden ja kevyen tai jopa keräilykumin tai labubu-tontin, ostamiseen moraaliseen vahvistukseen, kun ajat ovat vakavia tai turvallisia.
Ei ole ihme, että kuluttajasuuntaus on jo pitkään pitänyt kellon siitä, kuinka kuluttajat tuntevat laajemman taloudellisen taustan, jolle on tällä hetkellä ominaista inflaatiopaine, jatkuva korkea korko ja huolenaihe kasvusta ja työpaikoista.
Ilmiö ei ole uusi; Esimerkiksi “huulipunavaikutus” – teoria, jonka mukaan huulipunan myynti kasvaa taloudellisen laskun aikana – on ollut olemassa jo lähes vuosisadan ajan. Ensin dokumentoitu 1930 -luvulla suuren masennuksen aikana, termillä oli renessanssi 2000 -luvulla, kun Makeup Brand Estée Lauderin entinen puheenjohtaja Leonard Lauder huomasi myynnin lisääntyneen terrori -iskujen jälkeen 11. syyskuuta.
“Huulipunavaikutus tarkoittaa periaatteessa pienten karkkien ostamista, kun olet taloudellisen paineen alaisena”, Peel Huntin vähittäiskaupan analyytikko John Stevenson kertoi CNBC: n tiistaina.
“Sinulla ei ole varaa uuteen mekkoon tai asuun, mutta voit aina saada uuden huulipunan. Sinulla ei ole varaa hankkia uutta sohvaa, mutta voit hankkia heitto- tai minkä tahansa tyynyn. Et voi ottaa taloa uudelleen, mutta voit saada uuden kankaan”, hän sanoi, että se oli, miksi Homeware -vähittäiskaupan luokka on “paljon joustavampi.
Shanghai, Kiina: Nainen tarkistaa huulipunan tavaratalossa Shanghaissa 16. elokuuta 2004.
Liu Jin | AFP | Getty -kuvat
COVID-19-pandemia ja henkilökohtaisen hyvinvoinnin uudelleenarviointi ja se, mikä tekee rikastavan ja mieleenpainuvan elämän kannalta, ovat kannustaneet kohtelua kuluttajien kanssa, jotka ovat valmiita saamaan päivittäiset uhrit saamaan “kokemuksia”, etenkin kertaluonteisia tapahtumia, kuten 200 dollaria tai enemmän lippuun Taylor Swift -konserttiin tai Oasisaaniin.
”Hoito on melkein yksi askel pidemmälle [than the lipstick effect] Jos vähennät päivittäisiä kustannuksia, vähennät perusasiat, voit ostaa enemmän omia tuotemerkkejä supermarketista, mutta samalla tavalla menet ja teet viikonloppuna Oasis -konsertin ja kulutat 500 puntaa 1000 puntaa (enintään 1330 dollaria) “, Stevenson sanoi.
Mikä ajaa ‘kohtelua’?
Taloustieteilijät ovat yhtä mieltä siitä, että hoidon kehittäminen on kyennyt kukoistamaan taloudellisen epävarmuuden ja kuluttajien luottamuksen haitallisena.
“Tämä” kohtelunomonomian “-Gen Z: n” Little Treat Culture “-nimisen nousu Tiktok-Tradesissa vähemmän” syyllisestä viihteestä “ja sen sijaan, että pistäisi velatonta iloa elämässä”, sanoi Meredith Smith, vähittäiskaupan Kantarin vanhempi johtaja CNBC: n tiistaina.
“Se on kuin” huulipunavaikutus “steroideihin, koska kuluttajilla on lisääntynyt epävarmuustekniikka yhdistettynä enemmän vaihtoehtoihin ja pääsyyn kuin koskaan ennen kuin muuttaa elämän jokapäiväistä päätöksiä hoitoon. Seurauksena on, että kaikki ihmiset sekoittuvat veden saanniin.
Smith sanoi, että elämän perinteiset virstanpylväät, kuten avioliitto, kodin omistaminen, suorituskyky työpaikalla ja eläkkeellä, näyttivät erilaisilta “melkein jokaiselle elävälle sukupolvelle” ja kääntyivät tai katosivat “halua tai koska niitä ei enää saavuteta”.
Se on saanut siirtymisen siitä, että pystyt juhlimaan “välitavoitteita” juhlimaan enemmän “peukaloja”, mikä on johtanut tähän nopeasti lisääntymiseen.
“Esimerkiksi – niille, joilla ei ole varaa kotiin ennen 40: tä, hoito on ollut tervetullut tauko ja tapa ilmaista itsensä ympäristössään, kun virstanpylväs ohittaa heidät”, Smith sanoi.
“Niille, joilla ei ole kumppania tai lapsia, sen sijaan, että juhlitaan häät ja vauvan suihkut, he heittävät energiaa hajoamisjuhliin, koiran syntymäpäiviin, korkean taito hyvinvointirutiiniin ja muuhun. Eurooppa ja ihmiset, jotka kohtelevat itseään kakkuihin tai jopa halkeamiin hajoamisen jälkeen tai silloin, kun he eivät saa ylennystä työssä”, hän totesi.
Nainen, joka juhlii koiran syntymäpäivää.
Urbazon | E+ | Getty -kuvat
Samankaltaisen huomautuksen perusteella Millennials ja Gen Z ovat kääntyneet “kidulting” – nauttivat aikuisten versioista lapsuuden ilosta – joka on “katapultti LEGO: n aikuisten tarjouksen ja näkee kuluttavan jopa 1000 dollaria sarjoihin”, Smith.
Kuluttajan luottamus on mielialan perusta
Yhdistyneessä kuningaskunnassa GFK: n kuluttajien luottamusindeksi mittaa useita kuluttajaympäristöjä, mukaan lukien tulevaisuuden odotukset yleisestä taloudellisesta tilanteesta ja kotitalouksien taloudellisista asemista ja mielipiteistä suurten kotitalouksien ostamisesta. Se laski -19 heinäkuussa 2025, ja se oli kesäkuun ajan.
Samanaikaisesti Yhdysvalloissa kuluttajien luottamus lisääntyi heinäkuussa. Kaiken kaikkiaan kuluttajien luottamustasot heikentyivät kuitenkin “viime vuoden kovan tason”, Stephanie Guichard, konferenssilautakunnan globaalien indikaattorien vanhempi taloustieteilijä, joka tuottaa kuluttajien luottamustehtäviä, todettiin viime viikolla antamassaan lausunnossa.
Jäljellä oleva pessimismi aloitetaan hoidon kehittymiseen, taloustieteilijät tarkoittavat, että edullisemmat ja ehkä ilahduttavat ostot ja kokemukset pysyvät houkuttelevina.
Asiakkaat tarkastelevat Labubu -nukkeja, jotka näytetään Pop Martin uudessa myymälässä Las Vegasissa 12. heinäkuuta 2025.
Kara Gildea | Las Vegas Review-Journal | Tribune News Service | Getty -kuvat
Lordarin globaali taloudellinen epävarmuusindeksi, joka on globaalin tason taloudellisen politiikan epävarmuuden aste “, on selittänyt nykyisen aikakauden” suuresta epävarmuudesta “, suhteellisen yli 40 vuotta. Elämä tuntuu epävarmalta, ilman valoa tunnelin lopussa – Smith sanoi vielä.
Kokemuksemme volatiliteetti ja epävarmuus ei todennäköisesti leviä seuraavien viiden tai kahdeksan vuoden aikana, ennustaa.
“Tämä antaa meille vahvan osoituksen siitä, että hoito pysyy vähintään kolmesta viiteen vuoteen, jos voimme odottaa näkevän” pienen hoitokulttuurin “suuntauksia nopeammin ja hajanaisemmalta maantieteestä ja kulttuurista markkinarakoista. Tämä on haaste tavaramerkeille, joita täydennetään ja mukautetaan siihen, miten nämä ovat.