Volvon ajoneuvot, jotka nähdään Volvon jälleenmyyjän ulkopuolella Edmontonissa, AB, Kanada, 2. helmikuuta 2025.
Nurphoto | Nurphoto | Getty -kuvat
Ruotsissa toimiva autovalmistaja Volvo Cars aikoo muuttaa tarttumista Yhdysvalloissa, kun Washingtonin kauppatariffit saavat tietullin.
Kiinan Geely Holdingin omistama Volvo Cars kertoi torstaina, että toisen vuosineljänneksen liikevoitto, lukuun ottamatta vertailukelpoisuutta vaikuttavia tuotteita, laski 2,9 miljardiin Ruotsin Kronoriin (297,83 miljoonaa dollaria), joka oli vähentynyt 8 miljardiin viime vuoden samaan aikaan.
Toisen vuosineljänneksen liikevaihto laski 93,5 miljardiin kruunuun, kun taas vuonna 2024 oli 101,5 miljardia kruunua.
Volvo Cars, jota pidetään laajalti yhtenä paljaimmista eurooppalaisista autonvalmistajista Yhdysvaltain tariffeille, sanoi, että tulos heijastaa autoteollisuuden jatkuvaa haastavaa ympäristöä. Yhtiö ilmoitti, että siihen vaikutti myös aiemmin ilmoitettu kertaluonteinen, ei-käteisvaikutus, joka oli 11,4 miljardia Kronoria.
Volvo -autojen osakkeet nousivat lähes 7% aikaisin aamulla. Osakekurssi laskee yli 20% vuodesta toiseen.
Toisen vuosineljänneksen ansiot tulevat pian sen jälkeen, kun Volvo Cars julkaisi suunnitelmansa lisätä myydyimpiä XC60-urheiluajoneuvojaan Yhdysvaltain autotehtaan tuotantolinjaan Ridgevillessä Charlestonin ulkopuolella Etelä-Carolinassa.
XC60: n tuotannon, joka on ollut yrityksen myydyin malli maailmanlaajuisesti vuosien ajan, on tarkoitus aloittaa tehtaalla vuoden 2026 lopulla.

Samanaikaisesti Volvo Cars on alkanut vetää sedaaneja ja asemavaunuja Yhdysvaltain portfoliostaan vähenevän kiinnostuksen keskellä, Reuters kertoi torstaina. Se tulee 27,5 prosentin Yhdysvaltain tariffeihin eurooppalaisista autoista ja 100% Kiinasta tuotetuista EV: istä ovat pakottaneet autovalmistajat tarkistamaan tuotestrategiaansa.
Volvo Carsin toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kertoi, että yritys “ei ehdottomasti” vetäisi Yhdysvaltain markkinoilta, missä se on ollut läsnä 70 vuotta.
“Se, mitä teemme, on ensinnäkin, haluamme täyttää tehtaan, joka meillä on Etelä -Carolinassa. Sen pitäisi olla strateginen omaisuus, jonka se oli tarkoitus olla. Joten meidän on hyödynnettävä sitä enemmän”, Samuelsson kertoi CNBC: n “Eurooppa Early Edition” torstaina.
“Toiseksi, tietysti nyt tariffien kanssa, on hyvin luonnollista tuoda a [car model with] Suuri myyvä tilavuus. Tuomme XC60 -maastoautoa “, hän lisäsi.