Oslo -taksien Tesla -malli Y (L) ja NIO ET5 Electric Ajoneuvon NIO Inc: ltä, kiinalaiselta monikansalliselta sähköautovalmistajalta, ajavat Norjan pääkaupungin Oslon läpi 27. syyskuuta 2024.
Jonathan Nackstrand | AFP | Getty -kuvat
OSLO, Norja – Sähköajoneuvot ovat melkein kaikkialla, missä katsot Norjassa.
Varakas pohjoismainen maa, joka tunnetaan Pohjanmeren massiivisista öljy- ja kaasuvarantoistaan, on jo pitkään palauttanut polkua siirtymisessä polttomoottorin (ICE) -autoista.
Tasainen toimenpide EVS: n imeytymisen tukemiseksi verovapautuksista vähentyneisiin maksuihin on nyt asettanut maan bensiini- ja diesel -ajoneuvojen kokonaan poistamiseen uusilta automarkkinoilta.
Joidenkin maan suurimmista kaupungeista noin 30% kaikista tiellä olevista henkilöautoista on nyt täysin sähköisiä, Norjan EV Associationin (NEVA) mukaan, joka edustaa maan sähköautojen omistajia. Sillä välin Capital Cityn Oslon korko on jopa 40%.
Ei ehkä ole yllättävää, että seisominen ylivarsilla Oslon keskustassa tarkoittaa, että odotetaan melkein vakaana täysin sähköisten mallien virtausta pysähtymään.
“Se on hyvin näkyvä. Ja mielestäni jotkut ihmiset eivät edes ymmärrä kuinka hyvä tämä johtuu siitä, että se on tapahtunut melko nopeasti”, Nevan pääsihteeri Christina Bu kertoi CNBC: lle haastattelussa Oslon yhdistyksen toimistossa.
“Ilma on puhtaampaa, se on hiljaisempaa, ja tämä on muutos, joka ei ole oikeastaan maksanut kuluttajille niin paljon. He todella rakastavat EV: n ajamista ja se toimii melko hyvin”, Bu sanoi.
Norjan EV: n myynti on kasvanut alle 1%: sta koko automyynnistä vuonna 2010 viime vuonna 88,9% – ja tämä suuntaus ei osoita merkkejä hidastumisesta.
Norjalaisen julkisen tienhallinnon julkaisemat tiedot, jotka vastaavat maan kansallisesta tieverkostosta, havaitsivat, että EV: ien osuus oli toistaiseksi yli 93% uusista autoista, joita myytiin vuonna 2025.
Saastuttavia autoja verotetaan Norjan liiketoiminnasta.
Christina Bu
Norjan EV -yhdistys
Vertailun vuoksi sähköajoneuvojen myynnin osuus Euroopan unionin kokonaisosuudesta oli 15,4% vuoden 2025 ensimmäisten kuukausien aikana. Norja ei ole EU: n jäsen.
Rocky Mountain -instituutin mukaan osavaltion osavaltion osuus Uuden matkustajien EV -myynnistä saavutti 10% vuonna 2023, kun se on äskettäin vuonna 2017, kun se oli 1% adoptio.
Verokannustimet ja julkinen infrastruktuuri
Norjan valtiosihteeri liikenneministeriössä Cecilie Knibe Kroglund kertoi, että maan menestys siirtymisessä palamisautoista on johtanut pitkäaikaiseen ja johdonmukaiseen päätöksentekoon.
“Meillä on paljon verokannustimia ja käyttäjän kannustimia, jotka ovat tietysti tärkeimmät asiat ja myös infrastruktuuri”, Kroglund sanoi Oslon haastattelussa.
Nämä Eidfjord Village Center -kadut Tesla -superladurit, nämä superlaarit tuottavat jopa 150 kW: n ajoneuvon latauksen aikana.
UCG | Universal Images -ryhmä | Getty -kuvat
Joitakin Norjan EV -kannustimia ovat arvonlisäveron poikkeus, tien alennukset ja pysäköintiverot sekä pääsy linja -autoihin. Hallitus on myös voimakkaasti sijoittanut julkiseen latausinfrastruktuuriin, ja monet norjalaiset kotitaloudet voivat veloittaa autojaan kotona.
Autonvalmistaja -aulan puuttumisen Norjassa uskotaan myös hyötyvän maan EV -adoptioasteen vuosien varrella.
NEVA: n BU sanoi viime viikolla, että noin 5,5 miljoonan ihmisen maa saavutti uuden 10 000 nopean laturin sähköisen virstanpylvään valtakunnallisesti. Näiden latausasemien käyttöönotto ei kuitenkaan ole ollut johdonmukaista koko maassa, mutta etelään asennettu paljon enemmän pohjoiseen verrattuna.
Siitä huolimatta, että jatkuvasti kasvava määrä nopean latausasemien lukumäärä on kieltäytynyt kriitikkojen huolenaiheista, jotka olivat aiemmin varoittaneet, että sähköverkko ei ehkä pysty selviytymään.
“Norjassa on ollut vahva politiikka monien vuosien ajan. Kyse ei ole pelkästään verovapautuksista [for EVs] mutta myös korkeammat ja korkeammat verot polttomoottoriautoille. Joten noin kolme viimeistä vuotta, yleiset ostoverot ovat kaksinkertaistuneet – ja se oli jo erittäin korkea “, Nevan BU sanoi.
“Saastuttavia autoja verotetaan Norjan liiketoiminnasta”, hän lisäsi.
Kiinan monikansallisen sähköautojen valmistajan NIO Inc: n Oslo Taxin NIO ET5 Electric Ajoneuvoa ajaa Norjan pääkaupungin Oslon kautta 27. syyskuuta 2024.
Jonathan Nackstrand | AFP | Getty -kuvat
Norjan matka maailmanlaajuiseksi johtajaksi EV -adoptiossa ei kuitenkaan ole ollut ilman sen kriitikkoja.
Jotkut lainsäätäjät ovat herättäneet huolta sen EV-kannustimien oikeudenmukaisuudesta sanomalla
Norja, joka pyrkii hiilen neutraalisuuteen vuoteen 2030 mennessä, on myös kohdannut kysymyksiä sen roolista ilmastokriisin torjumisessa. Maan talous on voimakkaasti riippuvainen fossiilisten polttoaineiden tuloista, mikä luo jotain ristiriidassa sen ilmoitettujen vihreiden tavoitteiden kanssa. Fossiilisten polttoaineiden, kuten hiilen, öljyn ja kaasun, palaminen on ilmastokriisin päätekijä.
Mikä on seuraava?
Kroglund kertoi, että maa aikoo siirtyä kokonaan Electric City -busseihin vuonna 2025, samalla kun hän tekee raskaita ajoneuvoja 75% uusiutuvista vuosikymmenen loppuun mennessä.
“Meidän on tunnustettava, että kuljetuksella on rooli ilmastomuutoksessa. Mielestäni 30% pilaantumisesta tulee liikennealalla, joten meidän piti tehdä jotain”, Kroglund sanoi.
“Meidän on siirryttävä eteenpäin kuljetussektorin muihin osiin, kuten kaupungin linja-autoihin. Meillä on myös paljon määriä, mutta seuraava taso on raskaat ajoneuvot”, hän lisäsi.