Ilmakuva nykyaikaisen Amperex Technology Co., Limited (CATL) päämajasta 6. helmikuuta 2025 Ningdessä, Fujianin Kiinan maakunnassa.
VCG | Visuaalinen Kiinan ryhmä | Getty -kuvat
Maailman suurin sähköajoneuvo (EV) on menossa all-in kansainväliseen laajennukseen ja voi ravistaa Prosessin EV-markkinoita sen akkukehittämällä tekniikan käyttöönottoa.
Kiinan Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) on avainasemassa maailmanlaajuisessa siirtymisessä kestävämpaan kuljetukseen, ja markkinaosuus EV -alalla on noin 38%. CATL: n asiakkaita ovat globaalit toimijat kuten Tesla– Volkswagen ja Bmwyrityksen kanssa, joka ylpeilee paljon parempi kuin länsimaiset kilpailijat.
Huolimatta ylisuurista vaikutuksestaan EV -teollisuuteen, yritys oli lähinnä lentänyt tutkan alla tämän vuoden toukokuussa, jolloin se käynnisti maailman suurimman alkuperäisen julkisen tarjouksen (IPO) tähän mennessä Hongkongissa.
IPO keräsi 41 miljardia Hongkongin dollaria (5,2 miljardia dollaria) sen jälkeen, kun CATL-osakkeet lisääntyivät ja liiallinen jakovaihtoehto käytettiin kokonaan.
Tässä on mitä CatL: llä on IPO: nsa seuraamissa teoksissa.
Globaali laajennus
Julkisen tarjouksensa edessä CATL sanoi, että 90% menossa kerätyistä rahastoista saatetaan laajentumiseen Eurooppaan, etenkin sen rakentamisen vähäisen tehtaalle.
Yrityksen 7,6 miljardin euro (8,2 miljardin dollarin) sijoitus Debrecen-akkulaitokseen ilmoitettiin ensimmäisen kerran elokuussa 2022, ja sen odotetaan alkavan tuotantoa tänä vuonna.
Akkuvalmistaja on jo perustanut kokonaan omistaman valmistuspohjan Saksaan, joka avattiin ensimmäisen kerran vuonna 2023. Se on myös ilmoittanut aikovansa rakentaa akkulaitoksen Espanjaan yhteisyrityksen kautta Tähti.
CATL: n globaalit sijoitukset seuraavat kehitystä lisää kiinalaisia EV -yrityksiä, mukaan lukien auto jättiläinen BYD, siirtymässä Eurooppaan aggressiivisen kilpailun ja hintasotien keskellä kotimarkkinoilla.
Vierailijat vierailevat Catl -osastolla 21. Changchun International Automobile Expo -tapahtumassa Changchunissa, Jilinin maakunnassa, Kiinassa, 17. heinäkuuta 2024.
CFOTO | Tuleva julkaisu | Getty -kuvat
CATL: n valmistusjohtaja Ni Junin maailman talousfoorumilla Tianjinissa, Kiinassa, sanoi torstaina, että Brutal Alennussota ei lopu ilman Pekingin puuttumista.
Hän lisäsi, että jos iso pelaaja jatkaa hintojen vähentämistä, se voi johtaa siihen, että muut kilpailijat ajetaan markkinoilta ja luoda monopoli. Vaikka Catl’s Jun ei nimennyt yhtään yritystä, CATL: n pääkilpailija BYD ilmoitti hinnanalennuksista toukokuun lopulla.
Tiukka kate ja Kiinan ylikapasiteetti ovat olleet liikkeellepaneva voima CATL: n Euroopan työntämisessä, sanoi Sino Auto Insightsin perustaja ja toimitusjohtaja Tu le ja lisäsi, että yritys toimittaa jo “käytännöllisesti katsoen jokaiselle” EV -valmistajalle Kiinassa, rajoittaen kotimaisia kasvumahdollisuuksia.
Mutta kaikki Euroopassa ei ole ollut helppoa. Blokki asetti rangaistus tariffit made-in-Kiinassa EV: iin viime vuonna, kun Yhdysvalloissa on vielä vaikeampaa ryöstöä
Yrityksistä, jotka voisivat menestyä kehittämään eurooppalaista akunvaihtoteollisuutta, yksikään ei ole paremmassa asemassa kuin CATL, ottaen huomioon sen markkina -asema.
Connor Watts
Akun raaka -aineiden analyytikko Fastmarketsissa
Le sanoi, että Unkari -laitos on toinen merkittävä askel kohti yrityksen lokalisointisuunnitelmia ja että se johtaa alhaisempiin työvoimakustannuksiin ja geopoliittisesti ystävällisempaan ympäristöön verrattuna Saksaan.
CATL on mukana myös integroidussa sähköautojen akkuprojektissa Indonesiassa. Paikallisten tiedotusvälineiden mukaan valtion virkamiehet odottavat tuotannon alkavan maaliskuussa 2026, mikä voisi antaa Catlille läsnäolon Kaakkois -Aasian kasvavilla EV -markkinoilla.
Akkukäyttöinen tekniikka
Catl kertoi äskettäisessä Financial Timesin haastattelussa, että se aikoo myös levittää akkuvaikutus- ja kierrätystekniikan Eurooppaan liikkeellä, jolla voi olla merkittäviä seurauksia alueellisille markkinoille. CNBC on ottanut yhteyttä CATL: ään saadaksesi lisätietoja.
Nykyaikaisen akkuvaikutuksen tekniikka, vaikka se on suosittu Kiinassa, on vielä aloittamatta Euroopassa. Kiinalainen EV-valmistaja ja akkua käyttävä edelläkävijä NIO on yksi poikkeus. Yhtiö on ottanut käyttöön 60 akunvaihtoasemaa Saksassa, Alankomaissa, Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa.
Sillä välin Jeep ja Dodge Maker Stellatis teki äskettäin yhteistyötä Yhdysvalloissa sijaitsevan runsaasti akunvaihtotekniikan integroimiseksi 100 Fiat 500 eV: n laivastoon Madridissa, Espanjassa.
Kokemuksen akunvaihtoaseman käytöstä uskotaan olevan hyvin samanlainen kuin automatisoidun auton pesun käyttö. EV -kuljettaja pysäköi auton integroidun järjestelmän laiturille, joka poistaa tyhjentyneen akun ajoneuvon alapuolelta ja korvaa sen tuoreella, täysin ladatulla. Koko prosessi kestää noin viisi minuuttia.
Vierailija tarkastelee kiinalaisen akkutuottajan evogo-akku-swap-asemaa Contemporary Amperex Technology Co., rajoitettu CATL 22. Kiinan kansainvälisen sijoitus- ja kaupan messuilla Xiamenissa, Kaakkois-Kiinan Fujianin maakunnassa 8. syyskuuta 2022.
Xinhua -uutistoimisto | Xinhua -uutistoimisto | Getty -kuvat
Akkujen lataamisen kannattajat vaihtuvan aseman läpi sanovat, että tekniikka ratkaisee useita ongelmia, erityisesti nopean latauksen ja pitkäaikaisen suorituskyvyn suhteen-kaksi suurta kiinnityspistettä EV: ien laajalle levinneelle käyttöönotolle.
Analyytikot sanovat, että toinen avainhyöty vaihtamiseen on, että se antaa autonvalmistajille mahdollisuuden ylläpitää akun omistamista, mikä alentaa ajoneuvon alkuperäistä hintaa ja luo säännöllisen tulovirran OEM -valmistajille.
Joitakin haittoja sisältävät kuitenkin korkeat alkuperäiset infrastruktuurikustannukset ja standardisoinnin puutteen autonvalmistajien välillä.
Consultancy Fastmarketsin akun raaka -aineanalyytikko Connor Watts sanoi, että CATL, jolla on useita kumppanuuksia Kiinan valmistajien kanssa, on hyvin sijoitettu toteuttamaan tarvittava tuotteen standardointitaso asiakaskunnallaan.
“Ja etenkin sen jälkeen, kun se on äskettäin Hong-Kong-listautumisensa käteisvaranto, sillä on välttämätön pääoma infrastruktuurin kehittämiseksi Euroopan markkinoilla”, Watts kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
“Yrityksistä, jotka voivat menestyä kehittämään eurooppalaista akunvaihtoteollisuutta, yksikään ei ole paremmassa asemassa kuin Catl ottaen huomioon sen markkina -asemat”, hän lisäsi.
Kampanjaryhmän kuljetus- ja ympäristössä ajoneuvojen ja sähköisen liikkuvuuden toimitusketjujen vanhempi johtaja Julia Poliscanova sanoi, että suurten autonvalmistajien on hyväksyttävä akkukäyttötekniikan standardisoitu solujen suunnittelu toimimaan mittakaavassa Euroopassa.
“Akun vaihtaminen on hyvä lisä lataustilaan, ja joillakin markkinoilla on järkevää … mutta se ei ole hopea luoti ongelmien ratkaisemiseksi”, Poliscanova kertoi CNBC: lle puhelimitse.
“Tarvitsemme edelleen akkuja ja tarvitsemme silti materiaaleja niille, vaihdetaanko ne vai ovatko ne autossa pysyvästi”, hän lisäsi.