Google voisivat kohdata muutokset online -hakupalveluihinsa Yhdistyneessä kuningaskunnassa sen jälkeen, kun sääntelyviranomaiset herättivät huolta tekniikan jättiläisen määräävästä asemasta.
Kilpailu- ja markkinaviranomainen ilmoitti tiistaina kuulevansa ehdotusta antaa Googlelle “strateginen markkina -asema”, joka on nimitys uusien kilpailusääntöjen mukaisesti teknologiayrityksille, joilla on juurtunut valtaa tietyillä markkinoilla.
Vahtikoiralle myönnettiin laajennettu kilpailu ja sulautumien hallintavaltuudet tänä vuonna, kun digitaaliset markkinat, kilpailu- ja kuluttajalaki tulivat voimaan.
Samoin kuin digitaalimarkkinoiden laki Euroopan unionin laki, lainsäädäntö antaa CMA: lle kyvyn panna täytäntöön suoraan teknisten jättiläisten kuluttajien suojauksia ja ryhtyä toimiin – mukaan lukien jopa 10%: n sakkoja maailmanlaajuisista vuotuisista tuloista rikkomuksista.
CMA asetti Googlelle toimenpiteiden etenemissuunnitelman, jos sen strategisen markkinatilan nimitys on onnistunut, mukaan lukien:
- Valintanäytöt auttamaan ihmisiä helposti valitsemaan ja vaihtamaan hakupalveluiden välillä
- Oikeudenmukaiset ja syrjimättömät hakujen sijoitukset
- Hallitse kuinka kustantajien sisältöä käytetään-myös tekoälyn tuottamiin vastauksiin
- Kuluttajahakutietojen siirrettävyys tuoteinnovaatioiden tukemiseksi
Vastauksena CMA: n päätökseen Google sanoi tiistaina, että tällaisten muutosten tulokset “voisivat olla merkittäviä vaikutuksia yrityksiin ja kuluttajiin” Yhdistyneessä kuningaskunnassa
“CMA on tänään toistanut, että” strateginen markkina-asema “ei tarkoita, että kilpailunvastainen käyttäytyminen on tapahtunut-mutta tämä ilmoitus asettaa selkeät haasteet liiketoimintamme kriittiselle alueelle Yhdistyneessä kuningaskunnassa”, Googlen kilpailun vanhempi johtaja sanoi lausunnossaan.
“Olemme huolestuneita siitä, että CMA: n näkökohtien laajuus on edelleen laaja ja keskittymätön, ja erilaisia interventioita harkitaan ennen todisteiden esittämistä.”
Bethell lisäsi, että Google aikoo “jatkaa työskentelyä rakentavasti CMA: n kanssa” tällaisten toimenpiteiden asettamisen välttämiseksi.
Se tulee, kun sääntelyviranomaiset ympäri maailmaa ovat yhä enemmän halunneet hallita suuria teknologiapelaajia heidän merkittävän markkinavoimansa yli.
Yhdysvaltain tuomari päätti huhtikuussa, että Googlella on laittomat monopolit kahdella verkkomainontatekniikan markkinoilla, mikä tasoittaa kilpailulaineen syyttäjien tietä etsiä sen mainostuotteita.
Samaan aikaan Euroopan unionin ylimmän tuomioistuimen neuvonantaja suositteli viime viikolla sitä, että se hylkäsi Googlen vetoomuksen 4,1 miljardin euron (4,8 miljardin dollarin) kilpailun sakkoon.
