1800 -luvun alkupuolella Frédéric Chopin, George Sand, Ary Scheffer ja Eugène Delacroix asuivat läheisyydessä Pariisin New Ateenan piirikunnassa (Nouvelle Athènes). Yli naapurit heistä tuli ystäviä, yhteistyökumppaneita ja keskinäisen inspiraation lähteitä.
Tämän taiteellisen ympyrän ytimessä oli ARY Shifterin studio Rue Chaptissanyt koti Romanttisen elämän museo Pariisissa. Juuri täällä musiikki, taide ja kirjallisuus lähentyivät.
Tämä ranskalaisen romantiikan läheinen maailma on nyt herätetty elämään Frédéric Chopin -museo Varsovassa näyttelyn kautta Romanttinen elämä. Chopin, Scheffer, Delacroix, hiekkakuratoivat Seweryn Kuter ja Urszula Król. Luojien mukaan näyttely on tarina paitsi taiteesta ja musiikista, myös ystävyydestä, tunneista ja muistista.
Näyttelyssä on 59 laina -objektia Pariisin romanttisen elämän museosta, jaettu neljään temaattiseen osaan:
Chopin -kokemus
Näyttelyn vierailijat kuljetetaan Frédéric Chopinin kumppanin George Sand -maksulle Nantesissa, Frédéric Chopin -instituutin johtaja ja näyttelyn musiikillisen komponentin kuraattorin tohtori Artur Szklener.
Kokemus on suunniteltu herättämään Chopinin luovan maailman ilmapiiri-ikään kuin toisesta huoneesta voi kuulla säveltäjän jatkuvasti läsnä olevan äänen väsymättä työssä.
“Aluksi aikomme, että musiikillinen elementti olisi enemmän kuin vain tausta – se on yksi näyttelyn keskeisistä kertomuksista”, selittää Frédéric Chopin -instituutin johtaja tohtori Artur Szklener.
“Akustisen ulottuvuuden kannalta meitä inspiroi Eugène Delacroixin kirje, joka kuvasi hänen oleskelunsa George Sandin kartanossa Nantesissa. Hän kirjoitti isäntiensa poikkeuksellisesta vieraanvaraisuudesta ja päivittäisestä ilosta kuullessaan Frédéric Chopinin musiikkia, joka ajautuu ikkunoiden läpi – Chopin, jatkuvasti töissä, luomalla kauneutta ilman taukoa.”
Hän lisää: “Tällainen poikkeuksellinen kertyminen melkein symbolisista esineistä – ja niiden kokoaminen erityyppisiin kertomuksiin – on todella merkittävä yritys ja suuri seikkailu.”
Näyttely yhdistää 59 huolellisesti valitut objektit lainaa pysyvästä kokoelmasta Romanttisen elämän museo Pariisissajaettu neljään temaattiseen osaan.
Ensimmäinen on nimeltään “Ary Schefferin atGeners”, “ Tila, jossa näyttelyn kaikki avainhenkilöt lähentyvät. Siinä on itse Scheffer -maalauksia, jotka ovat hänen aikalaistensa ja läheisten ystäviensä teoksia. Täältä tarina alkaa.
“Ary Scheffer oli hollantilainen maalari, joka asui Pariisissa, ja vuosina 1830–1858 hänen kotinsa oli nyt romanttisen elämän museo”, selittää Pariisin museon Gaëlle Rio. “Scheffer oli sekä Frédéric Chopinin että George Sandin läheinen ystävä. Pari asui lähellä, ja hänen salonmistaan tuli kokoontumispaikka taiteilijoille, muusikoille ja romanttisen aikakauden kirjailijoille.”
Näyttelyn toinen osa on nimeltään “Romanttiset teemat.”
“Halusimme osoittaa, että tietyt romanttisen taiteen aiheet-joko musiikissa, kirjallisuudessa tai kuvataiteissa-jaetaan kulttuurien välillä”, selittää näyttelyn kuraattori Urszula Król.
“Nämä teemat esiintyvät sekä puolalaisessa, ranskalaisessa ja saksalaisessa taiteessa. Ne paljastavat yhteiset sankarit, genrit ja tunteet, jotka määrittelevät romantiikan”, Król sanoo. “Näiden teemojen ytimessä on balladi – kirjallisuudessa, maalauksessa ja tietysti musiikissa. Ja täällä vierailijat kohtaavat Frédéric Chopinin balladeja.”
Näyttelyn kolmas osa keskittyy George Sandin ja Frédéric Chopinin sosiaaliseen ympyrään tarjoamalla käsityksen ystävyyssuhteista ja taiteellisista pörsseistä. Hiekan ja Chopinin läheinen suhde on tämän osan ytimessä – aiheena niin monimutkainen kuin kiehtova, täynnä luovaa inspiraatiota, emotionaalista voimakkuutta ja merkittävän ystäväverkoston ja muiden taiteilijoiden vaikutusta.
Seuraava osa, jolla on syvä emotionaalinen merkitys kuraattoreille, on nimeltään “Matkamuistot.”
“Nämä ovat esineitä, jotka on luotu muistaa ystäviä ja rakkaita – varmistaa, että kuolema ja ajan kuluminen eivät poista niitä muistista”, selittää Urszula Król.
“Joskus nämä muistomerkit yllättävät meidät – epätavallisilla muodoillaan tai materiaaleilla, joista ne on valmistettu – mutta niiden tarkoitus on aina sama: muisti kestämään, säilyttää ystävyys ja rakkaus ihmisen elämän yli.”
Näyttely päättyy omistetulla osuudella ”Pienet veistokset,”Genre, joka on erittäin suosittu Chopinin aikana.
“Nämä esineet heijastavat aikakauden taiteellisia tunteita – mitä ihmiset ihailivat, mitä he keräsivät, ja sellaisen esteettisen maailman, jonka he halusivat ympäröida itsensä”, sanovat kuraattorit.
“Näiden kokoelmien rikkauden ja laadun ansiosta toivon, että olemme onnistuneet-jopa vähän-upottamaan vierailijoita” uuden Ateenan “hengessä: ranskalaisen romantiikan vilkas maailma ja maalarien, kirjailijoiden ja säveltäjien väliset poikkeukselliset suhteet”, sanoo Co-Curaattorin viemäri Kuter.
Kuter lisää: “Jos löydät itsesi vedettynä siihen maailmaan, jopa lyhyesti, pidämme näyttelyä menestyksenä.”