Julkaistu jstk
EU: n toimeenpanovaltion tiedottaja kertoi tänään ehdolle, jonka tavoitteena on ns. “
Vihreitä vaatimuksia koskeva ehdotus esitettiin alun perin maaliskuussa 2023 osana laajempaa Euroopan Green Deal -lainsäädäntökehystä.
Tämä siirto merkitsee viimeisintä suurten Green Deal -aloitteiden palautussarjassa, kun EU: n lainsäädäntö on tarkoitettu yksinkertaistamaan ns. “Omnibus” -asiakirjoja tehokkaasti kaventaen toimenpiteiden, kuten hiilirajan sopeutumismekanismin, laajuutta.
Vihreän vaatimuksen direktiivin ilmoitus tuli ennen maanantaina suunniteltua Puolan EU: n neuvoston puheenjohtajakauden ja MEP: n välistä viimeistä kokousta, jonka odotettiin antavan ehdotukselle vihreän valon ennen virallista käyttöönottoa.
Sen vetäytyminen tässä myöhäisessä vaiheessa on ottanut monia yllätyksenä, mukaan lukien neuvottelijat. Toimittajien kyseenalaisessa komission virkamiehet kieltäytyivät antamasta päätöksen yksityiskohtaisia syitä sanomalla vain, että lisätietoja seuraa.
Tiedoston lähellä olevien parlamenttien lähteiden mukaan tärkeimmät neuvottelijat sosialistiset parlamentin jäsenet Delara Burkhardt ja liberaali MEP Sandro Gozi aikoivat edelleen jatkaa maanantaina pidettäviä kolmilojen neuvotteluja, ja huomauttivat, että neuvottelut olivat lähestymässä onnistunutta johtopäätöstä.
“Ei voida hyväksyä, että komissio häiritsee räikeästi tämän tiedoston toimittajien edistymistä”, parlamentin neuvotteluryhmän jäsen kertoi Euronewsille ilmaisevan turhautumistaan siitä, mitä he näkevät yksipuolisena ja ennenaikaisena.
Samoin Puolan puheenjohtajavaltio EU: n neuvostossa ”on valmis pääsemään rakentavasti kolmilla ja menemään eteenpäin suunnitellusti, kunnes komissiosta on selvää päätöstä. [on the withdrawal]”Puolan tiedottaja Tol Euronews.
On edelleen epäselvää, onko komission korkeakoulu, 26 komission jäsenen ja EU: n presidentin Ursula von der Leyenin viikoittainen kokous virallisesti hyväksynyt ehdotuksen peruuttamispäätöksen.
Välittömien lainsäädäntövaikutusten lisäksi muutto herättää laajempia kysymyksiä komission valtuudesta vetää omat ehdotuksensa.
Vaikka EU: n sopimukset eivät nimenomaisesti myönnä tätä valtaa, Euroopan unionin tuomioistuimen tuomioistuimen vuoden 2015 päätös vakuutti, että komissio voi peruuttaa ehdotuksia osana aloitusoikeuttaan.
Tuomioistuin teki kuitenkin myös selväksi, että tämä valta on rajoitettu ja sovelletaan sekä aineellisia että menettelyllisiä rajoituksia.
Päätössä korostettiin, että vetäytymisen tulisi tapahtua vain perustetuissa tapauksissa, kuten institutionaalinen umpikuja tai ehdotus vanhenee.
Kumpikaan ehto ei näytä sovellettavan vihreän vaatimuksen direktiivin tapauksessa, mikä herättää huolenaiheita siitä, että komissio voisi ylittää roolinsa ja järkyttää institutionaalista tasapainoa käyttämällä tosiasiallista veto -oikeutta lainsäädäntöprosessin suhteen.