Bulldozer -lusikka
str | afp | getty -kuvat
Japani on ollut hiljaa tasoittanut tietä toimitusketjun joustavuudelle.
Huhtikuun alussa Kiina asetti vientikiellon useissa harvinaisissa maametalloseosissa ja magneeteissa, joita puolustusministeriö käytti laajalti, ja Japanista tuli Pekingin mineraalien hallitsevissa hiilikaivoksissa.
Vuonna 2010 Kiina kielsi viennin harvinaisten maametallien, harvinaiseen maametalliin, joka kohdistui Tokioon kovan alueellisen riidan jälkeen, joka pakotettiin paniikkitilaan.
Kaupan kesti vain noin kaksi kuukautta, mutta riitti inspiroimaan maailman neljänneksi suurinta taloutta muuttamaan sen toimitusketjujen turvallisia.
Varaston, vaihtoehtoisten tekniikoiden kierrätyksen ja edistämisen lisäksi Japani on investoinut voimakkaasti muihin kuin kiinalaisten harvinaisten maametallihankkeisiin – etenkin Australian Lynasiin, maailman suurimpaan harvinaiseen maantuottajaan Kiinan ulkopuolella.
Seurauksena on, että Japanin yleinen riippuvuus kiinalaisista harvinaisista maametallista on laskenut yli 90 prosentista tapahtuman ajankohtana alle 60 prosenttiin.

Niron Magneticsin toimitusjohtaja Jonathan Rowntree tuotti harvinaisia maattomia pysyviä magneetit, kertoi, että Yhdysvalloissa sijaitseva yritys syntyi kymmenen vuotta sitten sen jälkeen, kun maailman ensimmäisellä harvinaisella maametallikriisillä “on ollut erityisen merkittävä vaikutus Japaniin, vaikkakin vähemmän, vaikkakin vähemmän”.
“Joten, Japani on todella valmistautunut tällä kertaa enemmän kuin useimmat muut maat”, Rowntree kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Hän lisäsi: “He ovat varanneet enemmän, sijoittaneet Linnasiin ja varmistaneet, että länsimaisten harvinaisten maametallien tarjonta vastaa jonkin verran kysyntää yhdistämällä Linnas, Australian kaivokset ja heidän Malesian jalostuslaitokset.”
Japanin mukaan aikoo vähentää edelleen riippuvuuttaan Kiinan harvinaisesta maametallista alle 50 prosenttiin alle tänä vuonna. CNBC on ottanut yhteyttä Japanin hallitukseen.
Työntekijä valmistautuu niputtamaan japanilaisen öljy-, kaasu- ja metallimaiden (Jogmec) meriresurssien tutkimusaluksen Tokiossa, Japanissa sijaitsevalla laiturilla keskiviikkona 21. maaliskuuta 2012.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
Kiina on kiistaton johtaja keskeisissä mineraalien toimitusketjuissa, ja se tuottaa lähes 70% kaivoksissa harvinaisesta maametallista ja käsittelee lähes 90%, mikä tarkoittaa, että se tuo nämä materiaalit muista maista ja jalostaa niitä.
Länsimaiset virkamiehet ovat toistuvasti pitäneet Pekingin toimitusketjun määräävää asemaa strategisena haasteena, etenkin kun otetaan huomioon, että keskeisen mineraalien kysynnän odotetaan kasvavan eksponentiaalisesti puhtaan energian siirtymisen vauhdin saavuttaessa.
Japanin toimitusketjun muutosta pidetään sekä länsimaiden mallina että selkeänä muistutuksena Kiinan tärkeimpien mineraalien pääsyn vaikeuksista.
edelleen?
Nils Backeberg, konsultointiyrityksen Blue -konsultointiyrityksen perustaja ja johtaja, sanoi, että Japani on onnistunut paitsi harvinaisten maametallien kaivostoimintaan, myös materiaalien käsittelemiseen ja parantamiseen tarvittavien tilojen kautta käytettävissä oleviin hyödykkeisiin.
Backeberg kertoi CNBC: lle, että tästä huolimatta maalla on vielä pitkä tie kuljettavanaan. Tämä pätee erityisesti raskaisiin harvinaisten maametallien elementteihin, joita maan päällä on usein vähemmän runsaasti, mikä lisää niiden arvoa.
Lynas Rare Earth Ltd. oli Kalgoorlie, Australian jalostuslaitoksessa tiistaina 6. elokuuta 2024. Lynasrare Earths Exploration ja kaivokset harvinaisten maametallien mineraaleille, kuten viinirypäleille ja Newininsaarille.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
“Lynas ei ole paljon raskaita harvinaisia maametallia, ja suurin osa niistä todella lähetetään Kiinaan parannuksia varten”, Backeberg sanoi.
Mutta Lynas edistyy edelleen tässä suhteessa. Noin viimeisen kuukauden aikana yritys on ilmoittanut läpimurrosta kahdella raskaalla harvinaisella maapalloilla väittäen, että tämä on ensimmäinen kerta, kun se on tuotettu Kiinan ulkopuolelle.
“Todellinen kysymys”
Kiinan viimeisin harvinaisen maametallien vientijalka on osa vastausta Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin vastaukseen Pekingin tuotteiden tariffiretkiin.
“Kun tariffisota alkaa ja tariffit allekirjoitetaan Kiinaan, Kiina sanoo ensin” lopetamme harvinaisten maametallien viennin “. Muutaman viikon kuluttua emme voi tehdä autoja Yhdysvalloissa tai Euroopassa, joten se on todellinen ongelma.
“Kukaan länsimaissa ei halua maata pystyvän ohittamaan markkinat”, Olafson sanoi.
Vientireitit vahingoittavat länsimaisia autoteollisuusryhmiä, ja monet ovat yhä huolissaan tuotannon häiriöistä.
Nissan Motor Co. toimitusjohtaja Ivan Espinosa puhui haastattelussa yrityksen pääkonttorissa Yokohamassa, Japanissa torstaina 15. toukokuuta 2025.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
Tuhoaminen laajeni myös japanilaisiksi autovalmistajille. Suzuki -moottori Sen suosittujen Swift -automalliensa tuotanto keskeytettiin aiemmin tässä kuussa, askel paikallinen media, joka johtuu Kiinan harvinaisten maametallien vientirajoituksista. Suzuki Motorsin tiedottaja ei vastannut CNBC: n kommenttipyyntöön.
Sillä välin japanilainen auto jättiläinen Nissan Se sanoi, että se tutkii minimoida Kiinan vientivalvonnan vaikutukset työskentelemällä Japanin hallituksen ja Japanin autovalmistajien yhdistyksen kanssa.
“Meidän on jatkettava etsimään tulevia vaihtoehtoja, pysyttävä joustavina ja pidettävä vaihtoehtomme avoinna”, Nissanin toimitusjohtaja Ivan Espinosa kertoi CNBC: lle aiemmin tässä kuussa.
Edistää vaihtoehtoja
Esiin katsottuna Niron Magneticsin Rowntree kertoi, että Kiinan mineraalietujen ratkaisemiseksi tarvitaan kattava hallitus- ja teollisuuslähestymistapa, joka koski kotimaisten kaivoksien lisensointia uusiin vaihtoehtoihin riittävän magneettituotannon tarjoamiseksi.
“Jokainen näkee tämän tarjonnan pullonkaulan ongelmana. Me kaikki tiedämme, että näin voi tapahtua, mutta se todella tapahtuu nyt”, Ronterry sanoi.
“Uskon, että monet asiakkaat jakavat näkökulmani – tämä ongelma ei todennäköisesti katoa ja meillä on oltava muita vaihtoehtoja lännessä sen ratkaisemiseksi.”
Harvinaisten maametallien kotimainen tuotanto Euroopassa on rajallinen. Yhdysvaltojen tavoin alue riippuu voimakkaasti tuonnista, etenkin Kiinasta, vaikka kotimaisten resurssien ja käsittelyominaisuuksien suunnitelmia kehitetään.
Esimerkiksi Belgian kemian ryhmä LiuosRanskan La Rochellen ulkopuolella sijaitsevan Kiinan ulkopuolella sijaitsevassa suurimmassa harvinaisessa maametallilaitoksessa pyritään tarjoamaan 30% harvinaisten maametallien käsittelyn kysyntään Eurooppaan vuoteen 2030 mennessä.
Washingtonissa toimivan strategisten ja kansainvälisten tutkimusten (CSIS) kriittisen mineraaliturvallisuusohjelman Gracelin Baskaran kertoi, että Yhdysvaltojen ja EU: n on työskenneltävä yhdessä tarjotakseen markkinoita muille kuin kiinalaisten harvinaisten maametallien markkinoille.
“Länsi rakentaa syntyvää harvinaisen maametaloteollisuuden Kiinan ulkopuolelle, kun hinnat olivat alhaisemmat ja yritykset pyrkivät torjumaan kannattavuutta”, Baskaran kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Bascalan sanoi, että verohyvitykset ja tuet olisivat “välttämättömiä” varmistaakseen, että muut kuin kiinalaiset hankkeet voidaan luoda ja laajentaa, huomauttaen, että harvinainen maametalli on tullut melkein jokaiseen nykyaikaiseen teollisuuteen.