Airbus A350-1000 -matkustajalentokone esiintyy Pariisin lentoliikenteen (Salon International de L’Aeronautique et l’Epace – Siae) 55. painos Pariisle Bourgetin lentokentällä Le Bourgetissa, Pariisin pohjoispuolella, Ranskassa 18. kesäkuuta 2025.
Anadolu | Anadolu | Getty -kuvat
Airbus Tilaukset ja uudet mallit ovat ottaneet keskivaihetta tämän vuoden Pariisin ilma-näyttelyssä, kun Yhdysvaltain kilpailija Boeing viettää vielä yhden suuren teollisuustapahtuman pitäen matalan profiilin liiketoiminnan myllerryksen vuoksi.
Lentoyhtiöt ja valmistajat käyttävät Air Show -tapahtumaa mahdollisuutena tehdä roiskeita lentokoneiden osto -ilmoituksia kuukausien neuvottelujen jälkeen, joista osa on kääritty tapahtumaan. Airbus oli kerännyt lähes 21 miljardia dollaria torstaiaamuna Reuters -laskelmaa kohti.
Tähän sisältyivät maanantaina 132 yrityksen tilausta asiakkailta, mukaan lukien Saudi -Arabian vuokrausyritys Avilease, Japanin Ana ja Puolan erä, verrattuna 41 Boeingiin ja 15 Brasilian Embraeriin, Aviation Advisory IBA: n Tallyn mukaan.
Seuraavien kahden päivän aikana Boeing pidätti ilmoituksista kokonaan, kun taas Airbus roiskui 150 ilma-aluksen yhteisymmärryksestä VietJet Airilla, joka keskittyi sen yksisylään 100 A321neosiin ja käskyihin Egyptiirin ja Starlux Airlinesin kanssa laaja-alaisesta A350: stä.
Air Asia -päällikkö Tony Fernandes kertoi torstaina CNBC: lle, että hän keskustelee Pariisissa yrityksen nykyisen Airbus XLR: n-Toulouse-pohjaisen lentokoneen lippulaivan uuden pitkän kantaman, kapean rungon lentokoneiden-ja odotti ilmoitusta seuraavan kuukauden aikana. Viime vuonna palvelun malli on tarkoitus antaa lentoyhtiöille tarjota keskipitkän ja pitkän matkan reitejä alhaisemmilla hinnoilla vähentyneiden polttoainekustannusten vuoksi.
Embraer varmisti myös keskeisen voiton keskiviikkona 60 yrityksen tilauksella E175: lle ja lisävaihtoehtoja.
Teollisuuden kysyntä ‘vahva’
Boeingin suhteellisen hiljainen läsnäolo Pariisissa ei osoita alan laajempaa kysyntäkriisiä. Valmistaja sinetöi paljon tilauksia Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin toukokuun matkan aikana Lähi-itään, mukaan lukien 210-suihkukauppa Qatar Airwaysin kanssa.

Sekä Boeingissa että Airbusissa on tällä välin lentokoneiden jäljellä olevia lentokoneita, jotka ovat vastaavasti yli 5000 ja 8000 lentokonetta, lukuja, jotka ovat tuskin budjettaneet lähes vuosikymmenen ajan teollisuuden toimitushaasteiden – pahentuneina pandeemian seurauksena – jättävät lentoyhtiöt pyrkivät uudistamaan ikääntyviä laivastojaan.
Air Lease Corp: n toimitusjohtaja John Plueger kertoi CNBC: lle aiemmin tällä viikolla, että lukumäärä tarkoitti, että sen odotettiin aina olevan Pariisin alhainen show verrattuna menneisiin, mukaan lukien post-pandemian puomivuosi 2023. “Sekä Airbus että Boeing myydään kaikki 2031: lle ja ’32: lle. Joten kuinka monet seuranta-asetukset ovat”. Kaiken kaikkiaan kysyntäympäristö on edelleen erittäin vankka “, Plueger sanoi.
Tämä merkitsee kuitenkin vielä yhden vuoden, jolloin Boeing on pidättäytynyt lentokoneista lentokoneista tai merkittävistä myynninedistämistoimista. Vuodesta 2019 alkaen B737-Max-mallinsa kahden kuolemaan johtavan onnettomuuden seurauksena, jota seurasi pandemia, joka heitti teollisuuden myllerrykseen, ja sitten tuoreilla kriiseillä, jotka toimitetaan hätätilanteen poistumisoven räjähdyksellä, väitteillä laajalle levinneistä laadunvalvontakysymyksistä ja yhä kiinnittyneinä asiakkaita toimitusvaiheista-Boeingilla on ollut joukko syitä välttää valonheitin.
Aivan kuin 2025 näytti siltä, että se voi edustaa alustavaa käännekohtaa yritykselle. Toimitusjohtaja Kelly Ortberg osallistui Pariisiin, Boeing Dreaminerin ensimmäinen kaatuminen viime viikon Air India -katastrofissa heitti sen epäjärjestykseen. Ortberg vetäytyi osallistumisesta tapahtumaan, ja yritys on tehnyt muutamia lehdistötiedotteita, kun taas se on keskittynyt asiakkaisiinsa ja onnettomuuden syiden tutkimiseen.
“Uuden lentokoneen kysyntä on edelleen ennennäkemätöntä, ja sitä vastaa vain matkustajien kysyntä lentomatkoista”, sanoi lakimies DLA Piperin kumppani Tony Payne.
Hän lisäsi, että tilaukset pysyvät vahvoina huolimatta “surkeasta ja heijastavasta ympäristöstä” Air Intian onnettomuuden seurauksena, koska sidosryhmät ovat “hyvin tietoisia vaikutuksista” kaikissa standardien rentoutumisissa.
“Uusien lentokoneiden ja moottorien tilaukset ovat edelleen vahvoja, mutta surkean ja heijastavan ympäristön rinnalla, jossa sidosryhmät ovat hyvin tietoisia standardien rentoutumisen vaikutuksista.”
Siksi “mykistetystä” on tullut viikon sana kaupallisen ilmailun kannalta, kun taas puolustus-joka muodostaa lähes puolet näyttelyn sisällöstä tänä vuonna-saa aikaan suuremman roolin keskellä Lähi-idän konfliktia, Venäjän ja Ukrainan sotaa ja tuleva Naton huippukokous, jossa korkeamman kansallisen turvallisuuden menot ovat korkeat asiakirjaa. Tämän tilan tarjoukset ovat sisältäneet Thales‘Sopimus Ranskan hallitukselle 48 uuden kauko-ohjattavan tykistöjärjestelmän rakentamisesta.

“Air Intian onnettomuuden vaikutukset, Airbusin toimitusjohtaja Guillaume Faury kertoi CNBC: lle maanantaina Pariisin yli. “Silti teollisuuden vauhti on erittäin vahva”, hän jatkoi ja huomautti erityistä kysyntää laaja -alaisilta lentokoneilta, joilla oli enemmän kiinni pandeemian jälkeen kuin kapean rungon markkinat.
IBA: n konsultointipäällikkö Dan Taylor kertoi CNBC: lle, että Boeingin ja Airbusin välinen jako tänä vuonna oli “enemmän kontekstista kuin kilpailua”.
“Boeingin viimeaikaiset määräykset Lähi-idässä, Yhdysvaltojen diplomaattisen sitoutumisen auttamana, ja sen hiljainen asenne ilmasta Intian jälkeen vaikuttivat todennäköisesti sen alhaisempaan näkyvyyteen Pariisin ilma-näyttelyssä. Tämä ei ole merkki heikentävästä kysynnästä, vaan pikemminkin tahallisesta taukoista epävakaan geopoliittisen taustan ja mahdollisten tariffien epävarmuuksien keskellä”, Taylor sanoi.
“Lentoyhtiöt ovat todennäköisesti kiireisiä arvioimaan laivastrategioita viimeisimmän kriisin vuoksi, mutta vahva kannattavuus, ikääntyvät laivastot, helpottavat velkatasot ja jatkuvan BKT: n ja matkakysynnän kasvu monilla alueilla viittaavat kaikilla uusien lentokoneiden pitkän aikavälin ruokahalua.”