EU: n ja Yhdysvaltain liput lepataan Ukrainan sotilaskeskuksen vieressä, Jasionkassa, Kaakkois-Puolassa 6. maaliskuuta 2025.
Sergei Gapon | AFP | Getty -kuvat
Yhdysvaltojen ja Euroopan unionin aika on loppumassa tehdä kauppaa kaupan tariffeista – ja analyytikot sanovat, että useat keskeiset tarttumiskohdat voivat tehdä sopimuksesta mahdotonta.
Neuvottelut ovat olleet hitaita, koska sekä Yhdysvallat että EU vähentävät väliaikaisesti tehtäviä toisiaan 9. heinäkuuta saakka. Jos sopimusta ei sovelleta siihen mennessä, EU: n tavaroista 50 prosentin täydet vastavuoroiset tuontitariffit ja blokin laaja vastatoimenpiteet on asetettu voimaan.
“Puhumme, mutta en tunne, että he tarjoavat vielä reilua sopimusta”, Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kertoi tiistaina toimittajille, jauhaavat toivoa välittömästä sopimuksesta.
Joten mikä pitää asiat molempien osapuolten välillä, joiden suhde oli 1,68 biljoonaa euroa (1,93 biljoonaa dollaria) vuonna 2024?
Suuren teknologian asetus
Yksi asiantuntijoiden liittämä kiistanalainen luu oli EU: n sääntely erityisen suurista teknologiayrityksistä. Bloc on joutunut Yhdysvaltojen säännöllisesti kritiikkiin asetettuaan tekniikan jättiläisten maamerkkisääntöjä avoimuudesta, kilpailusta ja maltillisuudesta.
“Trumpin hallinto pyrkii aktiivisesti käyttämään kaupan neuvotteluja pakottaakseen EU: n kapituisoimaan ja heikentämään sääntelyympäristöä”, Euroopan ulkosuhteiden neuvoston politiikka Alberto Rizzi kertoi CNBC: lle.
“Eurooppalaisille ei kuitenkaan ole hyväksyttävää, että se puuttuu sen digitaalisten alustojen kotimaiseen sääntelyyn, ja se olisi vastoin sen sitoutumista torjumaan vääriä tietoja ja vihapuhetta”, hän lisäsi.
Strategisten ja kansainvälisten opintojen keskuksen (CSIS) taloustieteen ohjelman johtaja Philip Luck toisti huolenaiheet, mutta sanoi, että EU voisi mahdollisesti luovuttaa jonkin verran perusteita heikentämättä heidän periaatteitaan.
Mutta osapuolet “eivät ole vielä päässeet tähän keskusteluun”, hän sanoi.
Verotus
Verot ovat toinen tärkeä erimielisyyden alue Yhdysvaltojen ja EU: n välillä, Rizzi totesi, että Trump näkee tariffit oletettavasti epäoikeudenmukaisten verojen kirjanpidon Yhdysvaltojen yrityksille ja tavaroille Euroopan maiden asettamille veroille.
Tähän sisältyy ns. Arvonlisäverot tai arvonlisävero, jotka kannetaan toimitusketjun jokaisessa vaiheessa tuotteen arvon muuttuessa. Vaikka Yhdysvallat ei ole hyvin yleinen maailmanlaajuisesti, se ei toimi arvonlisäveroon, ja Trump on laskuttanut sitä kaupan esteenä – ja perusteluna tariffeille.
“EU: n lisäarvoa korostava vero kohtelee kuitenkin kotimaisia ja ulkomaisia tavaroita samalla tavalla ja eurooppalaisten silmissä verotus on puhtaasti kotimainen kysymys, jonka ei pitäisi olla osa kauppakeskustelua”, Rizzi sanoi. “Verotus on Punainen viiva EU: lle kauppakeskusteluissa.”
Sopimaton maailmankatsomus
Paljon laajempi kysymys Washingtonin ja Brysselin välillä näyttää olevan perustavanlaatuinen luottamuksen ja neuvottelujen yhdenmukaistamisen ja niiden tavoitteen puuttuminen.
Petersonin kansainvälisen taloustieteen instituutin ulkomailla asumaton vanhempi Jacob Kirkegaard meni niin pitkälle, että “on vain yksi tarttuva kohta, mikä on, että Trump haluaa tariffit EU: lla, eikä EU: lla ole sitä”.
CSIS: n onni iski samanlaisen sävyn, joka liputti filosofisesti Yhdysvalloissa ja EU: lla, on selvästi erilaisia näkemyksiä keskusteluihin.
“Tämä [U.S.] Hallinto tarkastelee näitä neuvotteluja linssin kautta siitä, kuinka kumppanit voivat myöntää myönnytyksiä auttamaan meitä. He eivät näe tätä perinteisenä vastavuoroisena kauppakeskusteluna, jossa annamme jotain ja he antavat jotain “, hän selitti.
Hän sanoi, että EU: lla on paljon perinteisempi näkemys, kuten sen nolla-nollatariffit-ehdotus-joka kohtasi takaisku Valkoisesta talosta.
Eurooppalaiset poliitikot ovat “ylpeitä ihmisiä, jotka ajattelevat itsensä olevan tasa -arvoisesti Yhdysvaltojen kanssa”, jotka eivät voi tehdä “jatkuvia” myönnytyksiä, eivätkä he myöskään tarvitse minun tarvitsevan, onni sanoi.
Tuleeko kauppa?
Yhdysvallat ei todennäköisesti hyväksy nolla-nolla-sopimusta tai sellaista, jossa tariffit lasketaan molemmille osapuolille, Luck sanoi.
On myös kyseenalaista, että EU voi turvata Yhdistyneen kuningaskunnan kaltaisen sopimuksen, joka suostui tietyille kiintiöille ja tariffeille joillakin kriittisillä aloilla.
Tämä johtuu siitä, että ensinnäkin blokki ei todennäköisesti hyväksy samanlaisia ehtoja kuin Yhdistynyt kuningaskunta, Luck lisäsi, mutta myös “koska tämä [U.S.] Hallinnolla on paljon suurempia, eräänlaisia perustavanlaatuisia valituksia Euroopan politiikasta. “
Hän näkee kuitenkin skenaarion, jossa EU voi sopia alhaisemmasta tariffista, kuten tällä hetkellä paikoillaan 10% – mutta vain siksi, että sen on tehtävä.
Rizzi ehdotti myös, että ehkä “rajoitettu kauppa, joka skaalaa takaisin tai jäädyttää tariffit tietyillä aloilla”, voi tapahtua. Mutta hän totesi, että tämä ei tarkoita, että laaja sopimus on välitöntä.
Toiset ovat vielä pessimistisempiä.
“Olen erittäin skeptinen siitä, että kauppa tapahtuu”, Kirkegaard, joka on myös Bruegelin vanhempi stipendiaatti, sanoi.
“Mielestäni on paljon todennäköisempää, että sopimusta ei ole, EU sitten vastataan, ja sitten meidän on nähtävä, tekeekö Trump sen kanssa, mitä hän teki Kiinan kanssa: että hän kostaa uudelleen, ja ehkä EU: n mukaan uudelleen.”
Hän varoitti, että deeskalointi-ja sopimus-saattaa olla mahdollista vain, kun tietty, erittäin korkea taloudellinen kivun kynnys on saavutettu.