Erilaisia viskipulloja hyllyillä baarissa.
HOOB | ISTOCK | Getty -kuvat
Globaalien hengenvalmistajat tuijottavat raittiista haasteiden cocktailia, kun tariffit ja brändien boikottit uhkaavat pahentaa leveämpiä muutoksia juomatapoissa.
Ranskalainen konjakkien valmistaja Rémy Cointreau Keskiviikkona tuli viimeisin hengelle valmistaja Diageo ja Pernodirardiperuuttaa myyntitavoitteensa taloudellisen ja kaupan epävarmuuden lisääntymiseen.
“Kun otetaan huomioon makrotaloudellisen näkyvyyden jatkuva, Yhdysvaltain Kiinan ja Kiinan tariffipolitiikan ympäröivät geopoliittiset epävarmuustekijät ja Yhdysvaltojen markkinoiden palautumisen puuttuminen … ylläpitävät olosuhteet, joita tarvitaan ylläpitämiseen [Remy Cointreau’s] 2029-2030 tavoitteita ei enää ole olemassa “, se sanoi lausunnossaan.
Muutto tuli koko vuoden myynti konsernin konjakkiliiketoiminnassa, joka sisältää sen nimekan Remy Martin -brändin, laski 22% orgaanisesti Yhdysvaltojen kulutuksen hidastamisessa ja “monimutkaisissa markkinaolosuhteissa” Kiinassa.
Suosittu brandy-lajike, joka on kotoisin Ranskan konjakin alueelta, on erityisen kiinni meneillään olevien Yhdysvaltojen ja-suinan jännitteiden risteyksissä. Lvmh Samoin Hennessy -konjakki laski 17% ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Mutta erikoisjuoma ei ole kaukana yksin, kun kaupan esteet heikentävät jo kuivumista hengen kysyntää. LVMH: n viini ja henget ovat edelleen ranskalaisen luksusryhmän pahimmin suorittava divisioona, kun taas Diageo -alkoholijuomat, kuten Tanqueray, Gordonin ja Smirnoff, laskivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä voimakkaimmat, kun Irish Stout Guinnessin myynti jatkoi eteenpäin.
“Yhdysvaltojen tislatut henget käyvät läpi korjauksen, ja yhdysvaltalaiset tariffit lisäävät uuden epävarmuuden kerroksen”, Jefferies sanoi viime kuussa tehdyssä huomautuksessa.
Tariffit vaimentavat henkeä
Henki- ja viiniin liittyvä arvostus – ja usein lakisääteiset vaatimukset – tarkoittavat, että ne ovat voimakkaasti riippuvaisia paikallisesta tuotannosta ja siten voimakkaasti altistuneet Yhdysvaltojen tuontille. Samppanjaa on tuotettava ja pullotettava esimerkiksi samppanja -alueelle.
“Henkien ja viinien kanssa sinulla on terroir -välimuistit, ja se tarkoittaa, että tuotat paikallisesti ja viennät. Siksi se on paljon alttiimpi geopoliittisille jännitteille”, UBS: n analyytikko Sanjeet Aujla kertoi CNBC: lle videopuhelun kautta.
Remy Cointreau arvioi, että tariffit, koska ne tällä hetkellä seisovat Sillä välin Diageo sanoi, että velvollisuudet vaikuttavat noin 25% liiketoiminnastaan.
Juomanvalmistajat
Sama ei koske olutta, joka perustuu paikalliseen tuotantoon ja on merkitty epätodennäköiseksi voittajaksi panimokaupan divisioonoista. Erityisesti maailman suurin panimo AB Inbev, sekä hollantilaiset ja tanskalaiset beermers Heineken ja Carlsberg Kaikki säilyttivät koko vuoden ohjauksensa ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Seurauksena on, että viinit ja henget ovat potentiaalisesti alttiimpia myös brändien boikotteille. Kuluttajat todennäköisesti vaihtavat tietyn tuotteen poliittisista syistä paikallisesti valmistetun vaihtoehdon hyväksi.
Kääntyä kohti premiumointia
Tariffi-osuma tulee, kun teollisuus on hidastunut viime vuosina voimakkaan vuosikymmenen kasvun jälkeen, etenkin COVID-19-pandemian aikana. Lukitut kuluttajat haaroivat lisää alkoholia vuosina 2020 ja 2021, mikä lisää premium-tuotemerkkien samanaikaista nousua.
“Pandemian aikana ihmiset eivät vain juoneet enemmän, he palkitsivat enemmän”, Aujla sanoi.
Lenkiä pidetään usein kohtuuhintaisena ylellisyytenä, etenkin hyvinä taloudellisina aikoina. Mutta he ovat kuitenkin yleensä satunnaisia ostoja, ja monet covid-aikakauden varastot jäävät viinakaappiin ympäri maailmaa.
Lajikepakkauksia valkoista kynsiä kovaa Seltzerä esitetään myytävänä Albertsons Cos. Ruokakaupan San Diegossa, Kaliforniassa.
Bloomberg | Getty -kuvat
Taloudellisten olosuhteiden kääntyessä kuluttajat saattavat kuitenkin olla vähemmän taipuvaisia yskään 100 dollaria hyvästä pullosta, sen sijaan alentamalla tai valitsemalla alhaisempien juomavalmiiden (RTD) vaihtoehtoja.
“Spirits-pohjaiset RTD: t punnitsevat tislattua alkoholijuomaa kumulatiivisen inflaation vaikutuksen rinnalla”, Jefferies-huomautus sanoi ja lisäsi, että alennus oli eniten näkyvissä vodka- ja Rum-tuotteissa, kun taas premium-viskin, tequilan ja ginin kysyntä pysyivät enemmän.
“Että [premiumization] on tauossa tänään, kun otetaan huomioon teollisuudessa olevien sykliset vastatuulet “, Aujla lisäsi.
Pysyvä kuiva loitsu?
Kuivauskysyntä tulee, kun terveys- ja hyvinvointisuuntaukset herättävät muutoksen kuluttajatapoissa, kun enemmän ihmisiä tulee “raittiiksi uteliaiksi” ja kokeilemalla alhaisempaa alkoholin kulutusta. Itse asiassa monet juomien päättäjät ovat pyrkineet omaksumaan tämän muutoksen uusilla alhaisten ja alkoholituotteiden alueilla.
Samaan aikaan painonpudotuslääkkeiden leviäminen – ja varhaiset todisteet heidän roolistaan alkoholimahion tukahduttamisessa – aiheuttavat toisen mahdollisen haasteen teollisuudelle.

Siitä huolimatta analyytikot jakautuvat laskusuhdanteen vakavuuden ja pysyvyyden vuoksi.
“RBC Capital Marketsin analyytikko sanoi, missä määrin aneeminen kysyntä on huomattavaa keskustelua siitä, missä määrin aneeminen kysyntä on syklistä tai rakenteellista”, sanoi sähköpostitse kommentteja.
Sykliset paineet viittaavat taloudellisiin vastatuuliin ja krapulaatuihin COVID-aikakaudelta, kun taas rakenteelliset muutokset viittaavat kuluttajamalleihin.
“Se on vähän molempia ja enemmän syklisempiä kuin rakenteellinen”, Aujla sanoi. “Mutta kun sykliset vastatuulet hajoavat, uskomme, että Yhdysvaltain väkevien alkoholijuomien kasvu on 1-2% pienempi kuin 4-5%: n historiallinen kasvu.”