Amazonin logon paketit kuljetetaan Amazonin uudelleenjakelukeskuksen pakkausasemalla Länsi-Saksan Horn-Bad Meinbergissä 9. joulukuuta 2024.
Ina Fassbender | AFP | Getty -kuvat
Saksalaiset kilpailusäännökset varoittivat Amazon Maanantaina yhtiön hinnoittelumekanismit kolmansien osapuolien myyjille voisivat johtaa kilpailulakeja.
Liittovaltion kartellitoimisto totesi alustavassa arvioinnissaan, että Amazonin hinnoitteluvalvonta rajoittaa kauppiaiden tuotteiden näkyvyyttä ja “, joka perustuu muihin kuin läpinäkyviin markkinoiden sääntöihin”, “häiritä heidän vapauttaan asettaa hintoja.
Amazon käyttää algoritmeja ja tilastollisia malleja tietyn tuotteiden hintakattojen laskemiseen, kartellitoimisto sanoi. Tuotteet, jotka on merkitty “liian korkeisiin” tai “hintoihin, jotka eivät ole kilpailukykyisiä”, voidaan sitten hajottaa hakutuloksissa, suljetaan pois mainonnasta tai poistaa ostorasiasta, he lisäsivät.
Buy Box on listaus, joka aukeaa ensin, kun vierailija napsauttaa tiettyä tuotetta, ja se, joka ostetaan, kun ostaja napsauttaa “Lisää ostoskoriin”.
“Kilpailu online -vähittäiskaupassa Saksassa määrää suurelta osin Amazonin kauppaalustan säännöt”, liittovaltion kartellitoimiston presidentti Andreas Mundt sanoi lausunnossaan. “Koska Amazon kilpailee suoraan muiden markkinoiden jälleenmyyjien kanssa sen alustalla, kilpailijoiden hinnoittelun vaikuttaminen, jopa hintakattojen muodossa, on pohjimmiltaan kyseenalaista kilpailun näkökulmasta.”
Amazonin hinnoittelukäytännöt eivät vain uhkaa myyjien yrityksiä, vaan voivat myös vahingoittaa muita vähittäiskauppiaita estämällä niitä tarjoamasta alhaisempia hintoja, kartellin toimisto totesi.
Amazonin tiedottaja sanoi, että yritys on erittäin eri mieltä kartellitoimiston alustavien havaintojen kanssa. He lisäsivät, että kaikki muutokset Amazonin hinnoittelumekanismeihin olisivat “haitallisia asiakkaille ja kumppaneille”.
“Jos Amazonia estetään auttamasta ihmisiä löytämään kilpailukykyisesti hinnoiteltuja tarjouksia, se johtaa heille huonoon ostoskokemukseen, koska meidän on edistettävä kaupassamme kilpailevia tai jopa väärinkäyttäviä hinnoitteluja”, tiedottaja sanoi lausunnossaan. “Tämä johtaisi asiakkaita harhaan ajatella, että he saavat hyvää arvoa, kun todellisuudessa he eivät ole.”
Amazon voi antaa palautetta kartellitoimistolle alustavasta arvioinnistaan ennen kuin se saavuttaa lopullisen päätöksen.
Amazon vuonna 2022 teki sopimuksen Euroopan unionin kilpailuoikeuden sääntelyviranomaisten kanssa, jotka tutkivat myyjätietojen käyttöä ja ostavat laatikkokäytäntöjä. Osana asutusta Amazon suostui näyttämään toisen ostorasian Euroopassa myytävistä tuotteista, kun on olemassa toinen kilpaileva tarjous, joka on erilainen hinnassa tai toimituksessa.
Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomissio tutkii myös Amazonin käyttöä hinnoittelualgoritmeja sen leviämisessä kolmansien osapuolten markkinoilla osana vuonna 2023 jätettyä laaja-alainen kilpailulakeja. Amazon on sanonut, että FTC: n valitus on “väärin tosiasioissa ja laissa”.
Tapaus on tarkoitus mennä oikeudenkäyntiin lokakuussa 2026.
KATSELLA: Pershing Square lisää uuden aseman Amazonissa
