Yleiskatsaus Stuttgart 21 -rautatieasemaprojektin rakennustyömaalle, joka on nähty 22. toukokuuta 2025 Stuttgartissa, Saksassa.
Thomas NiederMueller | Getty Images News | Getty -kuvat
Saksan äskettäin lyöty hallitus etsii yksityistä sektoria auttamaan maan vaikeuksissa olevan infrastruktuurin pelastamiseksi.
Talousministeri Katherina Reiche vaati käteisinjektion aiemmin tässä kuussa:
“Tarvitsemme nopeutta ja sijoituksia ja tarvitsemme yksityistä pääomaa”, hän kertoi CNBC: lle. “Kaikista tekemistämme sijoituksista 10% niistä voitaisiin tehdä julkisilla varoilla, tarvitsemme 90% yksityisen sektorin sijoituksista.”
Saksa on täynnä infrastruktuurikysymyksiä pitkän alainvestointien ja rajoitusten jälkeen, jotka on liitetty maan verotuksellisiin sääntöihin, mikä johtaa mureneisiin siltoihin, rikkoutuneisiin junaraiteisiin ja rajoitettuun digitalisointiin.
Nämä kysymykset ovat koalitiosopimuksen mukaan uudelle hallitukselle ensisijainen tavoite. Saksa aikaisemmin tänä vuonna myös vahvisti perustuslainsa 500 miljardin euron (564 miljardin dollarin) infrastruktuurin ja ilmasto -erityisinvestointirahaston rinnalla sen finanssisääntöjen muutoksen, jonka on tarkoitus lisätä puolustusmenoja – jotka molemmat pidetään laajasti mahdollisina vauhdina maan kamppailevan talouden kannalta.
“Kaiken kaikkiaan puolustuksessa ja infrastruktuurissa on varmasti suuria mahdollisuuksia”, JP Morganin euroalueen taloustieteilijä Greg Fuzesi kertoi CNBC: lle.
Ja Innostus Saksan sijoitusmahdollisuuksista näyttää olevan globaalia, Saksan sijoitus- ja kehityspankin KFW toimitusjohtaja Stefan Wintels toteaa.
“Siellä on paljon kiinnostusta … Tänä vuonna olin tiellä New Yorkissa, Lontoossa ja Zürichissä. Tarkkailen ja tunnen paljon kuuluvan Saksaan. Ihmiset haluavat investoida Saksaan”, hän kertoi CNBC: lle Tegernsee -huippukokouksen sivussa aiemmin tässä kuussa.
Deutsche Bankin pääekonomisti Robin Winkler toisti mielipiteen ja kertoi CNBC: lle, että viimeaikaiset poliittiset muutokset voivat laukaista yksityisen sektorin investointien aallon.
“Sijoittajien kiinnostuksessa on ollut huomattava nouto Saksan infrastruktuurista”, hän totesi, että yksityisen pääoman mobilisointi olisi ratkaisevan tärkeä “hallitukselle” saadakseen suuremman räjähdyksensä sen taalasta uudesta erityisrahastosta. “

Berliinin suunnitelmien lisäksi käyttää suuria infrastruktuuria, sitoutuminen byrokratian leikkaamiseen olisi todennäköisesti myös houkutteleva sijoittajille, Winkler selitti.
“Saksan infrastruktuurihankkeet ovat viime vuosina kärsineet liiallisista byrokraattisista ja sääntely -esteistä. Näiden esteiden vähentämiseksi on nyt kunnianhimoinen suunnitelma … Odotamme myös näiden uudistusten kannustavan yksityisten infrastruktuurin investointeja”, Winkler sanoi.
Berliini on myös ehdottanut, että yksityisten investointien kannustamiseksi voisi ryhtyä lisätoimenpiteisiin, kun talousministeri Reiche kertoi CNBC: lle, että hallitus tarvitsi “ohjelmien muotoilua ja yksityisen sektorin tarjouksia investoidakseen infrastruktuurimme”.
Kuinka paljon rahaa tarvitaan?
Dresdenin Carola -sillasta on tullut symbolinen Saksan infrastruktuurin osavaltiosta. Se romahti osittain syyskuussa 2024, vain muutaman minuutin kuluttua siitä, kun yön viimeinen maantieteellinen juna oli ylittänyt sen.
Osat Carolan sillasta Elben yli ovat romahtaneet.
Robert Michael/Picture Alliance Getty kuvien kautta
Organisaation liikenteen ja ympäristöön mukaan tuhannet sillat Saksassa tarvitsevat työtä ja vaativat sijoituksia yhteensä noin 100 miljardia euroa.
Muualla Saksan junayhtiö Deutsche Bahn ilmoitti tarvitsevansa noin 150 miljardia euroa vuoteen 2034 mennessä nykyaikaisen verkon nykyaikaistamiseksi, laajentamiseksi ja digitalisoinnin lisäämiseksi.
Laajemmin, Kölnin taloudellisen tutkimuksen instituutin raportissa toukokuusta 2024 ehdottaa, että 600 miljardia tarvitaan maan siirtämiseen infrastruktuurissa.
Epävarmuus säilyttää
Infrastruktuuri -investointeja koskevat kysymykset ovat edelleen huolimatta poliittisesta vauhdista, mukaan lukien huolenaiheet aikapaineesta ja kapasiteetista, Jens Thiele, Hampurin kauppapankin projektitalouden johtaja ja yritysten johtaja, kertoi CNBC: lle.
“On mielenkiintoista nähdä, kuinka kauan hyväksyntäprosessit saavat projektien saamiseksi RTB: n (valmis yritystoimintaan) vaiheeseen ja onko olemassa tarpeeksi kykyä kehittää kaikki nämä projektit tällaisessa pakatun aikataulussa”, hän sanoi kirjallisissa kommenteissa.

JP Morganin Fuzesi huomautti myös, että ajoitus on keskeinen huolenaihe.
“Sijoittajat ovat esittäneet kysymyksiä toimituksen nopeudesta”, hän sanoi. “Mielestäni” infrastruktuuri “on määritelty erittäin laajasti, ja siksi yhdellä alueella olevat rajoitukset voidaan voittaa tekemällä enemmän toisella alueella. Viime kädessä tämä johtuu poliittisesta tahdosta”, Fuzesi selitti.
Hän lisäsi, että oli myös epäselvää, milloin – ja kuinka menestyksekkäästi – hallituksen tavoitteista suunnitteluprosessien yksinkertaistamiseksi tulee todellisuudeksi.
Saksan hallitukselle painostus on pian täytäntöön sijoittajaliikenteen lupauksensa ja sijoituskohteet.