Nainen menee kerran Walmart Storm -markkinoilla Houstonissa, Texasissa, 15. toukokuuta 2025.
Ronaldo Schemidt | AFP | Getty -kuvat
Michiganin yliopiston tutkimuksen mukaan amerikkalaiset kuluttajat ovat yhä enemmän huolissaan siitä, että tariffit johtavat korkeampaan inflaatioon.
Kuluttajan tunteen hakemisto laski 50,8: een, joka oli huhtikuussa 52,2, toukokuussa pidetyssä alustavassa lukemisessa. Se on levyn toiseksi alin lukema kesäkuun 2022 takana.
Myös hintamuutosten näkymät siirtyivät väärään suuntaan. Tämän vuoden inflaatio -odotukset nousivat 7,3%: iin viime kuussa 6,5%: sta, kun taas pitkän aikavälin inflaation odotukset risteilivät 4,6% 4,4%: sta.
Mutta suurin osa kyselystä päättyi ennen kuin Yhdysvallat ja Kiina ilmoittivat 90 päivän tauon useimmista tullista kahden maan välillä. Kaupan tilanne näyttää olevan avaintekijä, joka painaa kuluttajien tunnetta.
“Lähes kolme neljäsosaa kuluttajista mainitsi spontaanisti tariffit, jotka olivat huhtikuussa lähes 60 prosenttia. Epävarmuus kauppapolitiikasta hallitsee edelleen kuluttajien ajattelua taloudesta”, kertoi julkaisussa kuluttajien tutkimusten johtaja Joanne Hsu.
Sijoittajat ja päätöksentekijät näkevät inflaatio -odotukset huolellisesti. Liittovaltion keskuspankin puheenjohtaja Jerome Powell on sanonut, että keskuspankki haluaa varmistaa, että pitkäaikaisen inflaation odotukset eivät kasva tullien takia ennen kuin ne jatkavat korkojen leikkauksia.
Jopa taukoja Kiinaa ja muita maihin kohdistuvia tuontimaksuja, Yhdysvaltoihin saapuvien tavaroiden efektiivinen tariffi on edelleen huomattavasti korkeampi kuin ennen presidentti Donald Trumpin avajaisia tammikuussa. Käytävän molemmin puolin olevat taloustieteilijät ovat pääosin mukana, että tulli voi johtaa lyhyen aikavälin hinnankorotukseen, vaikka tämän lisäyksen laajuus ja jos se ajaa pitkän aikavälin inflaatiota, on edelleen epäselvä.
Uudet inflaatiotiedot eivät ole osoittaneet tullilaitetta, koska sekä kuluttajahintaindeksi että huhtikuun tuottajan hintaindeksi kuuluivat konsensuslaskelmiin.
Kuukauden lopullisen kuluttajan tunteen on tarkoitus julkaista 30. toukokuuta, ja todennäköisesti nähdään huolellisesti nähdäkseen, johtivatko tulliliput tunteen paranemiseen.